Se indlæg
 Udskriv debat
malaria
Nirvana
Jeg har hørt at der er en risiko for malaria i det norlig Thailand jeg kunne godet tænke mig at vide hvordan man finder ud af vår i Nord Thailand malaria findes, grunden til jeg spørg er for dig min kæreste oprindelig kommer fra Nakhon Sawan men der var ikke der jeg mødte hinde det var i Pattaya og der skulle det ikke være nødventig med forbygen medesin i føle det rejseberor jeg benytter

swed
serum institutet, vactinationer til rejsendeSmilegod tur

huratho
Hej Nirvana
Din egen læge har et kort over risiko-zoner, hvor der er chance for malarie. Min danske læge fortalte mig at Chiang Mai er udenfor for denne zone og ville ikke råde mig til til at tage malaria piller, da der kan være meget ubehagelige bivirkninger, som følger.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

rinpoche
Malaria i Thailand for turister?
Glem det, tag almindelige forholdsregler for at undgå at blive stukket for at undgå dengue, som man kan få overalt i landet. Og som man i parentes bemærket ikke kan få hverken piller eller vacinationer imod.
Risikoen for at få malaria i Thailand (som turist) er betydelig mindre end at få et nedfaldende klaver i hovedet.

rinpoche
Glem det, tag almindelige forholdsregler for at undgå at blive stukket for at undgå dengue, som man kan få overalt i landet. Og som man i parentes bemærket ikke kan få hverken piller eller vacinationer imod.
Risikoen for at få malaria i Thailand (som turist) er betydelig mindre end at få et nedfaldende klaver i hovedet.

Og det kunne være interessant at få dokumenterede tilfælde om det modsatte, for dem har jeg aldrig stødt på.
Redigeret af rinpoche d. 12/01-2009 23:53

ja det kunne værre spændene at høre lidt mere om nedfaldende klavere. Grin
nedfaldende falanger hører man jo om,

for at få malaria skal man normalt stikkes ofte og gerne igennem et længere forløb, for at få sygdommen. det kommer dog anpå hvor svaglige man er, der var en på DR i sidste uge som var gået fuldstændig ned efter at have spist malaria piller, han var også bare en dansk turist, som skulle afsted få uger til thailand. og af en aller anden mærklig grund havde fået at vide at han skulle spie piller mod malaria.

sov istedet under et myggenet, og brug evt. den myggespray din kærste sikkert kan anbefaler dig.

VIP
rinpoche skrev:

Gør som jeg.....

drik godt med Gin Tonic, det indeholder nemlig kinin og var det trick englænderne brugte mens de var i Indien.

Om tricket også hjælper på nedfaldne klaverer, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Redigeret af VIP d. 13/01-2009 02:44
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

rinpoche skrev:

Dette link har et kort over malaria lande og områder. Thailand er i k k e med på det kort.

http://www.netdok...alaria.htm

Suk Rak Ning
[img]http://www.netdoktor.dk/images/10107_malariamap.gif[/img] is not a valid Image.

Saa vidt jeg kan se er Thailand markeret med gul.......
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/01-2009 05:56
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

lols
Her fra udlands vaccinationens anbefalinger om vaccinationer i Thailand:

www.vaccination.d...

"Malaria
I Thailand er der størst risiko for malaria i de områder der er markeret på kortet herunder som høj risiko. Hvis man planlægger trekking i disse områder anbefales at tage doxycyklin- eller malarone-tabletter til forebyggelse mod malaria. Derudover er det vigtigt også at beskytte sig mod myggestik, herunder at sove under et imprægneret myggenet.
I de øvrige dele af Thailand er der begrænset risiko, og der foreslås alene forebyggelse af malaria ved beskyttelse mod myggestik. "

[img]http://www.vaccination.dk/images/upload/landsygdomskort/asienmalaria.gif[/img] is not a valid Image.
Redigeret af lols d. 13/01-2009 08:25

Suk Rak Ning
Atovaquon og proguanil (Malarone)

Anvendelse
Forebyggelse af malaria i områder hvor malariaparasitten er modstandsdygtig overfor klorokin eller klorokin + proguanil. Atovaquon + proguanil må anses som et alternativ til mefloquin eller doxycyklin. Selvbehandling af formodet malaria.

Dosering
Malarone tabletter kan fås i to styrker:

1/1 styrke (voksen) med 250mg atovaquon/100 mg proguanil

1/4 styrke (børnetabletter) med 62,5mg atovaquon/25mg proguanil

Malarone tages på samme tid hver dag.
Indtagelse sammen med mad eller mælk er vigtig for god optagelse i kroppen.

Forebyggelse
Malarone indtages én gang daglig fra 1-2 dage før til og med 7 dage efter ophold i malariaområde. Malarone er kun godkendt til anvendelse i sammenlagt 5 uger.

Voksen og børn > 40 kg 1 tablet 1/1 styrke én gang dagligt

Børn 30 - 40 kg 3 tabletter 1/4 styrke én gang dagligt

Børn 20 - 29 kg 2 tabletter 1/4 styrke én gang dagligt

Børn 10 - 19 kg 1 tablet 1/4 styrke én gang dagligt

Selvbehandling af mistænkt malaria

Voksne og børn > 40 kg 4 tabletter 1/1 styrke én gang dagligt i 3 dage

Børn 30 - 40 kg 3 tabletter 1/1 styrke én gang dagligt i 3 dage

Børn 20 -29 kg 2 tabletter 1/1 styrke én gang dagligt i 3 dage

Børn 10-19 kg 1 tablet 1/1 styrke én gang dagligt i 3 dage
Søg lægehjælp hurtigst muligt, og oplys at du har taget Malarone.

Graviditet
Malaria under graviditeten medfører en øget risiko for såvel mor som barn. Hvis du er gravid bør du kun rejse til områder med malaria, hvis det er absolut nødvendigt.
Undersøgelser på dyr tyder ikke på fosterskadelige virkninger af Malarone, men det vides ikke om dette også gælder for mennesker. Malarone bør derfor kun anvendes af gravide i helt særlige tilfælde.

Amning
Kan ikke tilrådes, men der er ingen konkrete oplysninger der tyder på, at det er farligt.

Bivirkninger
Anvendt til malariaforebyggelse ses hovedpine, mavesmerter og diarré. Anvendt til behandling ses mavesmerter, hovedpine, appetitløshed, kvalme, opkastning, diarré og hoste. Sjældent ses ændringer i levertal, der går tilbage, når behandlingen ophører. Allergisk udslet er beskrevet.

Hvem kan ikke anvende malarone Overfølsomhed overfor atovaquon eller proguanil. Forsigtighed ved nedsat nyrefunktion, da proguanil udskilles gennem nyrerne.

Anden medicin
Informer din læge, hvis du bruger anden medicin (også håndkøbs- eller naturmedicin). Samtidig behandling med metoclopramid, tetracyklin eller rifampicin nedsætter atovaquon-koncentrationen i blodet væsentligt. Atovaquons virkning nedsættes ved samtidig behandling med klorokin, kinin, pyrimethamin, meflokin og artemisinin.

Bemærk
Intet malariamiddel er 100% sikkert - også selvom det tages helt efter anvisningerne. Malariamidler nedsætter risikoen for malaria med 80-95% alt afhængigt af område og indkvarteringsforhold. Det er derfor ligeså vigtigt, at undgå stik fra malariamyggen som at indtage malariatabletter.

Kilde
Lægemiddelstyrelsen

Rin. skrev

GrinGrinGrin
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/01-2009 09:00
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

lols
Jeg er helt enig med Rin og Suk.

Har selv været flere gange i området Koh Chang og resten af Trat provinsen og ikke været bekymret eller risikere bivirkningerne fra medicinen.

Mit indlæg var nu mest for at vise at der er forskellige opfattelser af om dele af Thailand er risiko område eller ej og at området nordlige/nordøstlige ikke er med (det som Nirvana spurgte om)

claus31130
lols skrev:
Her fra udlands vaccinationens anbefalinger om vaccinationer i Thailand:

www.vaccination.d...

"Malaria
I Thailand er der størst risiko for malaria i de områder der er markeret på kortet herunder som høj risiko. Hvis man planlægger trekking i disse områder anbefales at tage doxycyklin- eller malarone-tabletter til forebyggelse mod malaria. Derudover er det vigtigt også at beskytte sig mod myggestik, herunder at sove under et imprægneret myggenet.
I de øvrige dele af Thailand er der begrænset risiko, og der foreslås alene forebyggelse af malaria ved beskyttelse mod myggestik. "

[img]http://www.vaccination.dk/images/upload/landsygdomskort/asienmalaria.gif[/img] is not a valid Image.

Som jeg ser kortet der,er der ikke nogen steder i Thailand der er højrisiko områder.....men man kan selvfølgelig være uheldig......
Malarone tabletter kan forøvrigt både bruges som forebyggende og helbredende medicin ifølge de bøger og diverse publikationer jeg har læst ude til søs om emnet......

Claus

http://www.cs-web.in.th/
lols
Trat provinsen, med Koh Chang, er mærket op. Sydøst for Bangkok.

Den smalle stribe i venstre side, mod Burma, er også i Thailand.

Kalasi
Kender personligt til en dansker, som fik malaria i Um Phang for 5 aar siden, men det er ogsaa det eneste tilfaelde jeg har kendskab til.

Kalasi

huratho
Hej
Jeg fandt lige dette http://www.vaccin...mme/9.html
Det fortæller alt om malaria
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

manse
Jeg har selv været så uheldig i Afrika, at jeg, selv efter brug af de anbefalede middel, fik pådraget en sådan malaria. Jeg kan bare sige det ikke var sjovt. Med års mellemrum når jeg fik ledsmerter og andre dårligdomme, influenza, sagde min læge i Danmark altid, det er ikke influenza men din malaria der er brudt op igen, haha den troede jeg ikke rigtig på, men har egentlig aldrig tænkt over det siden før jeg i sidste måned fik de samme smerter endnu engang, men det er måske bare en deng feber jeg havde pådraget mig, for myg stikker mig hver dag også selvom jeg bruger 20% deet flere gange om dagen. Det må være det jyske blod de kan lide.

rinpoche
Jeg ser også på det som så:

Forebyggende medicin giver ikke 100% beskyttelse. Og hvis man på trods af at man indtager forebyggende medicin alligevel pådrager sig malaria, har man ikke længere noget at behandle sygdommen med. Da det er den samme medicin som man såvel forebygger som behandler med.

Kinin? Der er total resistens overfor kinin i Thailand.

manse
Hej Rin

Så forstår jeg ikke hvorfor jeg skulle indtage 3 dobbelt dosis af dette middel, da min malaria blev konstateret. Jeg husker ikke lige hvor længe jeg skulle tage det.

Har jeg forstået dig ret, at med det du siger er, at en pådraget malaria aldrig kan helbredes

VIP
rinpoche skrev:
Jeg ser også på det som så:

Forebyggende medicin giver ikke 100% beskyttelse. Og hvis man på trods af at man indtager forebyggende medicin alligevel pådrager sig malaria, har man ikke længere noget at behandle sygdommen med. Da det er den samme medicin som man såvel forebygger som behandler med.

Kinin? Der er total resistens overfor kinin i Thailand.

Total resistens????

Hvordan skal det forståes? Virker Kinin overhovedet ikke? Benytter man ikke længere Kinin som forebyggende medicin mod Malaria (kinin piller),,,,,,,,,,,,

------eller er du bare ude på at ødelægge mit humør og gøre mine mange daglige Gin Tonic's overflødige?Wink
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Spring til debat: