Se indlæg|
Farang eller Falang?
|
|
| BJ |
Lagt på d. 14/03-2009 19:45
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1067 |
Jeg kan se der er meget forskel Bla. herinde på ordet Farang/falang. Men nu er det jeg godt vil vide hvad er det rigtige ord er det en FARANG eller en FALANG Jeg bruger selv ordet Farang men hvorfor skriver nogen Falang??? ER DER FORSKÆL??? eller hvad er grunden??? ![]() MVH.BJ ![]() |
|
|
|
| MadsEJ |
Lagt på d. 14/03-2009 20:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 112 |
Jeg syntes det lyder som om der bliver brugt L når det bliver sagt.. af thaier vel og mærke.. Mener også jeg har set det skrevet et sted engang. Derfor skriver jeg Falang. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 14/03-2009 20:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Gammel traver. Det staves med R på thai: Ror Ruea. Men udtales som oftest som L i Thailand, medmindre man hører det udtalt i medierne osv. Forskellen er mellem transkription og transliteration. Altså på den ene måde at forsøge at efterligne den lokale skrivemåde og på den anden side at skrive det som det siges. Ligesom Sawasdee kontra sawatdee. mvh Redigeret af rinpoche d. 14/03-2009 20:15 |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 14/03-2009 22:43
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Er det ikke forde thai'erne har meget svärt ved at udtale R, så alle R lyder som L ---falang, tilak osv, men det skal egentlig väre r istedet for!!Ingolf |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 15/03-2009 02:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
rinpoche skrev: Gammel traver. Det staves med R på thai: Ror Ruea. Men udtales som oftest som L i Thailand, medmindre man hører det udtalt i medierne osv. Forskellen er mellem transkription og transliteration. Altså på den ene måde at forsøge at efterligne den lokale skrivemåde og på den anden side at skrive det som det siges. Ligesom Sawasdee kontra sawatdee. mvh Hej Rin! Nu vi er igang. Kan du så give den korrekte oversættelse for Farang? Betyder det: Ikke Asiat, Udlænding, Fremmed, Ikke Thai eller noget helt andet? >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| Thjaa |
Lagt på d. 15/03-2009 05:15
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 644 |
Jo for det foeste er det ogsaa en frugt som jeg personlig syns smager ledt meget efter paere det andet uden at lave en mega lang histaare saa er det et udspringer af hvad de kalte de foeste vige mensker der kon til thailand som var franskmand Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 15/03-2009 05:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
http://no.wikiped...iki/Farang Selv udtaler jeg farang med et en lille smule rullende R og derefter kommer L lyden. Redigeret af Suk Rak Ning d. 15/03-2009 06:17 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 15/03-2009 07:35
|
|
Jeg tænkte nok det forholdt sig på den måde som du forklare Suk(DTW). jeg diskuterede det med en rejse makker jeg havde med siste år, han havde fået en Thai dulle/bar pige på Krogen og trode han var en helveds karl der både kunne pludselig tale Thai og det hele Han kommer aldrig med mig nogen steder igen det er helt sikkert MVH.BJ |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 15/03-2009 11:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Der er også denne tråd med samme overskrift og en masse indlæg www.dansk-thai.dk... |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2009 12:18
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Der bliver spurgt hvad ordet falang betyder , og det er : en europærer (hvid ), skulle jeg mene, det siger thaier selv, alle andre bliver betegnet som fx. japaner, kineser el iraker osv. |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 15/03-2009 12:40
|
|
Ja Undskyld men. Jeg læser ikke nogen som ikke forstår, eller ved hvad en farang er. MVH.BJ Redigeret af BJ d. 15/03-2009 12:41 |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2009 14:10
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
ok, men pkt.5 ...det læste jeg som det...men det lader vi da bare ligge . |
|
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 16/03-2009 08:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
VIP skrev: rinpoche skrev: Gammel traver. Det staves med R på thai: Ror Ruea. Men udtales som oftest som L i Thailand, medmindre man hører det udtalt i medierne osv. Forskellen er mellem transkription og transliteration. Altså på den ene måde at forsøge at efterligne den lokale skrivemåde og på den anden side at skrive det som det siges. Ligesom Sawasdee kontra sawatdee. mvh Hej Rin! Nu vi er igang. Kan du så give den korrekte oversættelse for Farang? Betyder det: Ikke Asiat, Udlænding, Fremmed, Ikke Thai eller noget helt andet? De fleste thaier jeg kender siger følgende: Farang = Udlænding der ikke kommer fra Asien FX: Kineser hedder: Jiin Japaner hedder: Nippon Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| bagerbager |
Lagt på d. 16/03-2009 15:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 380 |
altså nu må jeg lige give den rigtige historie.en dansk mand og hans kone var på ferie i thailand og handlede i en markeds bod.konen købte nogle småting og ville betale,men manden syntes hun fik for lidt for pengene og sagde til hende forlang noget mere forlang mere.thaien hørte det og derfra er ordet kommet altså falang/farang =forlang
Redigeret af bagerbager d. 16/03-2009 15:34 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/03-2009 16:08
|
|
VIP skrev: Hej Rin! Nu vi er igang. Kan du så give den korrekte oversættelse for Farang? Betyder det: Ikke Asiat, Udlænding, Fremmed, Ikke Thai eller noget helt andet? Udlænding er Khon Dtang Chaat eller Shao Dtang Prathet Fremmed er Khon Plaek Naa Farang er udtrykket for personer af det vi forstår ved "vestlig oprindelse". Og med hensyn til oprindelsen af ordet, så tror jeg på denne forklaring: http://www.faqs.o...ion-5.html |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/03-2009 16:11
|
|
Djengis skrev: FX: Kineser hedder: Jiin Japaner hedder: Nippon Mvh Djengis Jiin eller mindre elskværdigt: Jek Nippon er et japansk ord, har jeg aldrig hørt i Thailand. De kalder japanere for Yiipun. |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 16/03-2009 16:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Tak til Rin! altid rart at blive klogere.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

---falang, tilak osv, men det skal egentlig väre r istedet for!!