Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
herreaften med thaimad...
|
|
| rastloes |
Lagt på d. 18/09-2009 11:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 158 |
Hej... Jeg er medlem i en herreclub. Ialt er der 6 medlemmer (alle fra uni). Vi har tradition for at vi hver måned holder en mandeaften, hvor der bliver spillet poker og drukket whiskey...og selvfølgelig noget godt mad. Hver måned skifter det, hvem der holder. Næste weekend er det kommet til min tur. Jeg har overvejet en thai aften og ligeledes kigget i vores thai-mad-opskrifter-sektion, MEN nu er jeg rimelig uerfaren, når det kommer til en kogeplade. Hvad kan I anbefale af de opskrifter som vi har her på siden? Må gerne ikke være alt for kompliceret, men godt i smag. Da halvdelen af clubben aldrig har set skyggen af Asien, skal det hellere ikke være alt for stærkt. Jeg tænkte på cirka 4-5 retter. Apperitif...Forret...2 hovedretter...og en dessert. Hvad siger I til det? (hvad kan I anbefale?) Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
Phuket (feb.99, april 08, august 08, juli 09, september 10) Næste gang: efterår 2012 |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/09-2009 15:25
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
rastloes skrev: Hej... Jeg er medlem i en herreclub. Ialt er der 6 medlemmer (alle fra uni). Vi har tradition for at vi hver måned holder en mandeaften, hvor der bliver spillet poker og drukket whiskey...og selvfølgelig noget godt mad. Hver måned skifter det, hvem der holder. Næste weekend er det kommet til min tur. Jeg har overvejet en thai aften og ligeledes kigget i vores thai-mad-opskrifter-sektion, MEN nu er jeg rimelig uerfaren, når det kommer til en kogeplade. Hvad kan I anbefale af de opskrifter som vi har her på siden? Må gerne ikke være alt for kompliceret, men godt i smag. Da halvdelen af clubben aldrig har set skyggen af Asien, skal det hellere ikke være alt for stærkt. Jeg tænkte på cirka 4-5 retter. Apperitif...Forret...2 hovedretter...og en dessert. Hvad siger I til det? (hvad kan I anbefale?) Take-away.... ![]() |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 18/09-2009 15:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2688 |
Med forutsattningerne ville jeg nok persoligt tilkalde hjalp fra en god Thai restaurant / good luck
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/09-2009 15:37
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
en thai kone, få hende til at lave maden og smid hende ud når det starter.. hæhæ ![]() forårsruller er ret nemt at lave.. men alt andet thai mad er ikke mit ansvar ![]() |
|
|
|
| Gurk90 |
Lagt på d. 18/09-2009 16:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 173 |
Jeg tænker umiddelbart det samme som Frank, Take Away. Thai mad kræver generelt mange forskellige ingredienser, hvoraf de fleste ikke findes i en normal dansk husholdning. Derfor er du nødt til at købe en masse ingredienser i en thai butik. For mange af ingredienserne gælder det, at du kun skal bruge f.eks en spiseskefuld eller små mængder i en enkelt ret. Så hvis du kun skal lave Thai mad til en enkelt herreaften, vil du efterfølgende have en masse ingredienser i overskud. |
|
|
|
| rastloes |
Lagt på d. 18/09-2009 16:47
|
|
Clubbens protokol siger at det ikke er tilladt at hente hjælp iform af en kok eller mad fra 2.sekundær kilde. Det udlukker desværre take-away. Så jeg er nødt til at lave det selv. Jeg er meget villig til at købe alle de nøvendige ingredienser, men er på bare bund, når det kommer til sværhedsgrad af de forskellige retter, som vi har opskrifter på denne side. Er der nogen som selv laver thaimad, som kunne give mig en ide om sværhedsgraden og hvilke retter der godt passer sammen? Alternativt kunne I måske spørger jeres thai-koner, hvis disse er tilstede?
Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
Phuket (feb.99, april 08, august 08, juli 09, september 10) Næste gang: efterår 2012 |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 18/09-2009 16:51
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Kaw pad kan jeg selv finde ud af lave, lidt ligesom vores biksemad men hold kæft det smager godt. Bare en masse grøntsager og kylling ellers hvad du nu finder på med ris, jeg laver den selv stærk med chilli og godt med hvidløg. også ellers op i wooken med ris til selvfølgelig Redigeret af sony d. 18/09-2009 16:52 |
|
|
|
| Gurk90 |
Lagt på d. 18/09-2009 17:07
|
|
Retterne med thailandsk karry er forholdsvis nemme. Det er heller ikke afgørende, at du har alle ingrdienserne til de "originale" thialandske versioner. Eksempelvis grøn karry med kylling som demonstreret i denne video: |
|
|
|
| rastloes |
Lagt på d. 18/09-2009 18:00
|
|
Gurk 90.... Tusind tusind tak. Sådan skal det være... det bliver en af hovedretterne...Jeg har faktisk noget grøn karry paste derhjemme (købt igår i rema 1000)... nu skal jeg lige se hvor meget man skal bruge, da en 1/3 kop ville være dræbtligt, da det ville betyde hele glasset. Gerne flere forslag til en anden hovedret (plus forret og dessert), som kunne godt passe i kombination til denne ret... Som apperitif tænker jeg på en pineappleshake... er der ikke en form for sirup som skal bruges? Redigeret af rastloes d. 18/09-2009 18:02 Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 18/09-2009 18:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Der findes mange bøger om Thai-mad. Så mit forslag er du bevæger dig over på det nærmeste bibliotek eller alternativ køber en bog i boghandlen. ![]() |
|
|
|
| rastloes |
Lagt på d. 18/09-2009 18:15
|
|
Jeg har en del bøger, men de giver ikke til udtryk angående sværhedsgrad. Ligeledes har jeg svær ved at vælge retternes kombination, således at de giver en helhed.
Redigeret af rastloes d. 18/09-2009 18:17 Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
|
|
|
| Sarah |
Lagt på d. 18/09-2009 21:30
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 219 |
Frank skrev: rastloes skrev: Hej... Jeg er medlem i en herreclub. Ialt er der 6 medlemmer (alle fra uni). Vi har tradition for at vi hver måned holder en mandeaften, hvor der bliver spillet poker og drukket whiskey...og selvfølgelig noget godt mad. Hver måned skifter det, hvem der holder. Næste weekend er det kommet til min tur. Jeg har overvejet en thai aften og ligeledes kigget i vores thai-mad-opskrifter-sektion, MEN nu er jeg rimelig uerfaren, når det kommer til en kogeplade. Hvad kan I anbefale af de opskrifter som vi har her på siden? Må gerne ikke være alt for kompliceret, men godt i smag. Da halvdelen af clubben aldrig har set skyggen af Asien, skal det hellere ikke være alt for stærkt. Jeg tænkte på cirka 4-5 retter. Apperitif...Forret...2 hovedretter...og en dessert. Hvad siger I til det? (hvad kan I anbefale?) Take-away.... ![]() Lige mit forslag ![]() Rastløs...hmmm...jeg er ret vild med oksekødssalat,-den kan også laves på forhånden, hvilket måske kunne være fedt når dit ambitionsniveau nu er på 5 retter... God fornøjelse... |
|
|
|
| tiger |
Lagt på d. 19/09-2009 03:16
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 14 |
Hey har du kigget på DTW link til opskrifter, syntes selv der er nogle gode forslag, og agurkesalaten er især et hit, hos mig. Men også nogle af salaterne er gode. holder især af papaya salat, med kylling, og den er super nem at tilberede. |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2009 04:14
|
|
rastloes skrev: Jeg har en del bøger, men de giver ikke til udtryk angående sværhedsgrad. Ligeledes har jeg svær ved at vælge retternes kombination, således at de giver en helhed. Er det ikke mest thai stil at sætte det hele på bordet samtidigt, og så tager folk bare det de vil have? Sådan sker det ihvertfald hos svigerfamilien ![]() en omelet fyldt med hakket,stegt svinekød og en masse grøntsager samt lidt ketchup er et hit her hjemme og tom yang gong er jo klassisk! Redigeret af d. 19/09-2009 04:18 |
|
|
|
| alkenbo |
Lagt på d. 19/09-2009 08:04
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 206 |
Massaman Beef Curry er min favorit http://www.thai-f...recipe.asp her er den sidste opskrift jeg selv har prøvet, desværre på engelsk. Forresten hvad med nogle små forårsruller med sur/sød chilesauce til forret Redigeret af alkenbo d. 19/09-2009 08:06 |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 19/09-2009 11:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1067 |
Når det angår Thaimad så ville jeg nok vælge en Thailandsk/asiasisk resturant til at levere seks kuverter, som du evt. selv har sammensat ud fra deres menukort. Hvis du da har sådan en Resturant i nærheden af hvor du bor. Held og Lykke MVH.BJ THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
| Gurk90 |
Lagt på d. 19/09-2009 11:55
|
|
Som aperitif kunne du også servere denne cocktail: [img]http://farm4.static.flickr.com/3373/3279428018_27bb80f3e9.jpg[/img] is not a valid Image. Million Dollar Cocktail Den originale opskrift: 30ml Gin 7,5ml Sweet Vermouth 7,5ml Dry Vermouth 120ml Pineapple Juice A Dash of Egg White A Dash of Angostura Bitters En skive Appelsin puttes i hver drink(skal ikke med i shakeren) Cocktailen er opfundet på Raffles Hotel i Singapore i begyndelsen af 1900 tallet, af bartenderen Ngiam Tong Boon. Det er ikke helt Thailand, men en smaddergod cocktail. Jeg har selv meget erfaring med at lave den, og de fleste jeg har serveret den for, syntes den smager godt. Cocktailen blandes i en almindelig shaker, og shakes, resterne af isterningerne forbliver i shakeren. Med en almindelig shaker kan du lave 2 drinks af gangen. Jeg putter 8-10 isterninger i shakeren til 2 drinks. Det er vigtigt at have alle ingredienser og følge opskriften nøje. Det eneste jeg har haft succes med at ændre, er at reducere mængden af ananasjuice til 2/3 af den mængede der er angivet i opskriften. Redigeret af Gurk90 d. 19/09-2009 12:00 |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 19/09-2009 17:53
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Hvis alt andet skulle kikse, så er et par pakker mama-nudler jo også noget nær en thailandsk natrionalret...![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2009 19:36
|
|
lol ja, dem ryger der mange ned af her hjemme |
|
|
|
| rastloes |
Lagt på d. 21/09-2009 23:16
|
|
Gurk90 skrev: Som aperitif kunne du også servere denne cocktail: [img]http://farm4.static.flickr.com/3373/3279428018_27bb80f3e9.jpg[/img] is not a valid Image. Million Dollar Cocktail Den originale opskrift: 30ml Gin 7,5ml Sweet Vermouth 7,5ml Dry Vermouth 120ml Pineapple Juice A Dash of Egg White A Dash of Angostura Bitters En skive Appelsin puttes i hver drink(skal ikke med i shakeren) Cocktailen er opfundet på Raffles Hotel i Singapore i begyndelsen af 1900 tallet, af bartenderen Ngiam Tong Boon. Det er ikke helt Thailand, men en smaddergod cocktail. Jeg har selv meget erfaring med at lave den, og de fleste jeg har serveret den for, syntes den smager godt. Cocktailen blandes i en almindelig shaker, og shakes, resterne af isterningerne forbliver i shakeren. Med en almindelig shaker kan du lave 2 drinks af gangen. Jeg putter 8-10 isterninger i shakeren til 2 drinks. Det er vigtigt at have alle ingredienser og følge opskriften nøje. Det eneste jeg har haft succes med at ændre, er at reducere mængden af ananasjuice til 2/3 af den mængede der er angivet i opskriften. Tusind tak til dig og alle de andre. Denne cocktail lyder suveræn. God historie som passer godt sammen med min tema aften. Det eneste hvor jeg lidt fortvivler er "Angostura Bitters "... hvor kan man købe det hen? Har kigget forbi føtex og kvickly idag...ingen succes. Andre ideer & forslag til retter er stadig meget velkommen.... (take away er som sagt udelukket pga. clubbens protokol...hehe) PS: jeg beklager min sene tilbagemelding, men mit net gik ned i løbet af lørdag morgen. Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.