Se indlæg|
Skat + arbejdstilladelse spørgsmål
|
|
| dp |
Lagt på d. 27/09-2009 13:06
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 5 |
Jeg har søgt her i forumet, læst på den thailandske ambassades hjemmeside, samt på skat.dk, men ikke fundet konkret svar på mine spørgsmål. Så håber i kan hjælpe =) Jeg har mulighed for at blive udstationeret i Thailand af et dansk firma. Det danske firma har ingen underafdeling i Thailand, så jeg vil blive lønnet direkte af det danske firma. Jeg står for alle udgifter selv, det eneste jeg får fra det danske firma er lønnen indsat på bankkontoen i Danmark. Spørgsmål: 1. Hvis jeg overholder 42 dages reglen, vil det så sige jeg slet ikke betaler skat til hverken Danmark eller Thailand? 2. Er det korrekt, at jeg ikke behøver en arbejdstilladelse i Thailand eftersom jeg hverken arbejder eller er aflønnet af en thailandsk arbejdsgiver? Håber i kan hjælpe =) |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 27/09-2009 13:33
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
dp skrev: Jeg har søgt her i forumet, læst på den thailandske ambassades hjemmeside, samt på skat.dk, men ikke fundet konkret svar på mine spørgsmål. Så håber i kan hjælpe =) Jeg har mulighed for at blive udstationeret i Thailand af et dansk firma. Det danske firma har ingen underafdeling i Thailand, så jeg vil blive lønnet direkte af det danske firma. Jeg står for alle udgifter selv, det eneste jeg får fra det danske firma er lønnen indsat på bankkontoen i Danmark. Spørgsmål: 1. Hvis jeg overholder 42 dages reglen, vil det så sige jeg slet ikke betaler skat til hverken Danmark eller Thailand? 2. Er det korrekt, at jeg ikke behøver en arbejdstilladelse i Thailand eftersom jeg hverken arbejder eller er aflønnet af en thailandsk arbejdsgiver? Håber i kan hjælpe =) Du er ikke nødvendigvis fritaget for dansk skat fordi du arbejder i udlandet, det er langt mere kompliceret. Det kommer bl.a an på hvor længe du er væk, om du har ejendom i Danmark og om du f.eks har kone og børn i Danmark. Det er meget vigtigt at du søger professionel rådgivning inden du kaster dig ud i det, da der hersker total forvirring hos skat på dette område. Det virker lidt som om samtlige medarbejdere hos skat har deres egen mening om hvordan reglerne skal fortolkes Som udgangspunkt skal du have arbejdstilladelse for at måtte arbejde i et andet land (uden for eu), men i nogle lande er der er specielle regler for udsendte experter eller rådgivere. Jeg ved desværre ikke hvordan det forholder sig med Thailand. Du kan få rådgivning her: http://inwema.dk/ One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| dp |
Lagt på d. 27/09-2009 17:18
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 5 |
Kontrakterne vil som udgangspunkt blive lavet a 6 mdr af gangen. Ingen commitments i dk Utroligt hvis skattefar ikke har styr på det, specielt hvis man får det på skrift... Jeg prøver at kontakte inwema, men hvis andre har stået i lignende situation og kender svaret, så hører jeg stadig gerne =) |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 27/09-2009 17:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
dp skrev: Kontrakterne vil som udgangspunkt blive lavet a 6 mdr af gangen. Ingen commitments i dk Utroligt hvis skattefar ikke har styr på det, specielt hvis man får det på skrift... Jeg prøver at kontakte inwema, men hvis andre har stået i lignende situation og kender svaret, så hører jeg stadig gerne =) dp, der er ingen der kan give dig det rigtige svar uden at kende alle detaljerne ved lige nøjagtig din situation. Jeg bor og arbejder selv i udlandet, og har haft mine slagsmål med skat. Inwema lavede min sidste selvangivelse og de virker meget kompetente.
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| sn |
Lagt på d. 28/09-2009 04:08
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 92 |
dp skrev: Kontrakterne vil som udgangspunkt blive lavet a 6 mdr af gangen. Ingen commitments i dk Utroligt hvis skattefar ikke har styr på det, specielt hvis man får det på skrift... Jeg prøver at kontakte inwema, men hvis andre har stået i lignende situation og kender svaret, så hører jeg stadig gerne =) http://www.beierh...bejde.html http://www.skat.d...oID=169672 http://www.kpmg.d...sp?ID=1965 sn
|
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 28/09-2009 04:22
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Dp , Hvis du arbejder i Thailand , skal du have en arbejdstilladelse. Hvis du opholder dig i Thailand og arbejder i andre lande end DK , kan du blive skattefritaget. Dog kræver det du har adresse i Thailand. Der er som sagt regler , hvis du har ejendom i DK , dette skal du fremleje i 3 år . I thailand skal du ikke betale skat med mindre du opholder dig i mere end 180 dage ad gangen , lige som det er tilfældet for andre lande. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Satiariyan |
Lagt på d. 01/10-2009 17:00
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 47 |
Saendaeng skrev: Dp , Hvis du arbejder i Thailand, skal du have en arbejdstilladelse..... Kort, godt og præcist sagt. Jeg kan blot tilføje at der kræves en i Thailand legitimt registreret THAI virksomhed eller Thai statsborger (Thai National) der opfylder diverse krav, som promotor for en arbejsdtilladelse. Skal dit arbejde i Thailand for pågældende danske arbejdsgiver være lovligt skal de oprette en Thailandsk underafdeling med alt hvad dertil hører af papirarbejde. Den typiske vej frem for en arbejdssituation , som trådåbneren beskriver, er at holde sig under radaren. De Thailandske regler vedr. arbejdstilladelse er simpet hen for tung at danse med, medmindre man reelt har grund til at stable en registreret virksomhed på benene eller kan finde en Thai med minimum 800,00 Baht i officiel indtægt, som hyrer en som personlig manager eller tilsvarende. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.