Se indlæg
 Udskriv debat
Den umulige Thailandske kærlighed!
Rasmus
[url][/url]Det har vel næppe forbigået Thaikærlighedsramte Danske mænds opmærksomhed, at myndighederne til stadig stigende omfang udviser særdeles stor opfindsomhed for at undgå indgåelse af ægteskab mellem disse parter. Et ægteskab som – til myndighedernes store fortrydelse – vil udmønter sig i en mulig opholdstilladelse til den Thailandske kvinde.
Dette efterfølgende eksempel er bestemt ikke nogen undtagelse:

Sagen kort:
For snart 1½ år siden havde vi (min kone og jeg) den fornøjelse at have en god ven på besøg i Thailand. Dette besøg var ikke det første vores ven havde beæret os med, men dette sidste besøg var på en måde skæbnesvanger for ham. Han forelskede sig til ”hudløshed” i en Thailandsk kvinde som drev en lokal virksomhed i byggebranchen.
Virksomheden som denne henrivende kvinde drev, var et efterladenskab efter sin ”fraflyttet” mand. Forstået på den måde: Manden var fraflyttet hus og ægteskab for at ”installere” sig selv i andre attraktive feminine omgivelser!. Ved mødet med min ven - og i en kærligheds rus - besluttede kvinden at afvikle (læs: bortsælge) virksomheden – hvilket lykkes til fulde uden problemer. Nu henstod bare de officielle formalier, med henblik på en skilsmisse for kvinden i Thailand. Skilsmissen forløb rimeligt gnidningsløst, og uden de store armbevægelser via en Thai statsautoriseret advokat. Der var div. økonomiske forhold omkring parrets virksomheder som skulle afklares og fordeles, samt forældremyndigheden over deres fælles børn. Alt faldt på plads til alles udelte tilfredshed.
Nu befinder kvinden sig i Danmark på turist visum – for anden gang – og parret har nu til hensigt at indgå behørigt ægteskab i Danmark. For at indgå et ægteskab med en udlændinge i Danmark, skal man indhente en godkendelse fra Statsamtet. En godkendelse som den lokale kommune skal have, før de lovformeligt kan vige parterne. Statsamtet har fået fremsendt alle relevante dokumenter som de ønskede. De dokumenter som krævede en ratifikation via Den Danske Ambassade i Bangkok, er alle behørigt ratificeret og godkendt af Statsamtet.
Så langt – så godt!

Men nu trækker Statsamtet en hidtil ny og ukendt kanin op at hatten.
De skriver til den Thailandske kvinden, som opholder sig på sin tilkommendes adresse i Danmark følgende:
>>
Vedr.: godkendelse af udenlandsk skilsmissedokument.

Til brug for behandling af Statsamtets godkendelse af deres Thailandske skilsmissedokument, bedes De indsende en lægeerklæring hvoraf det fremgår, at de ikke er gravid, idet der i henhold til Thailandsk ret forsat eksisterer et principielt forbud mod, at fraskilte kvinder indgår nyt ægteskab før, der er forløbet 310 dage fra skilsmissen.

Det bemærkes, at skilsmissedokumentet er dateret den 25. januar 2005.
>>
Det er uomtvisteligt, at der for nuværende ikke er gået 310 dage fra omtalte Thailandske skilsmisse dokument udfærdigelse! Med mit juridiske kendskab fra min studie tid, kan jeg umiddelbart ikke se at Statsamtet har lovhjemmel til at sammenblande / sammenholde Thailandsk lovgivning i forhold til Dansk lovgivning. Da der jf. dansk lov ikke eksisterer en tilsvarene 310 dages regel efter indgået skilsmisse - endsige behørigt fatalitet dokumentation - anser jeg dette fatalitet / graviditet dokumentationskrav, som et bevist forsøg fra myndighederne side på at forhale et muligt ægteskab og efterfølgende opholdtilladelse i Danmark mest muligt.
I gennem tiden har der her på Dansk-Thai Web været mange eksempler på hvordan myndighederne tilsyneladende, bevist eller ubevist, kreativt har modarbejdet mulige Dansk-Thai ægteskabers indgåelse. Og det slutter ikke med dette, der vil givetvis i fremtiden fremkomme mange andre ubegribelige, uforståelige afgørelser og beslutninger omkring afslag på ønsket om ægteskab mellem Dansker og Thaier.

For en del år siden var der en konservativ Justitsminister i Danmark som selvbestaltet ”nedprioriterede” familiesammenføring af Tamilske flygtninge.(Erik Ninn Hansen) Det endte som bekendt med at han fik en Risretssag på halsen, hvilket førte til hans politiske død.
Men hvad er det som sker i dag? Er det ikke det samme som sker i dagens Danmark som dengang, bare i en ny forklædning - indhyllet nye love og forordninger – sammenstrækket af dagens opinions dannelse?
Jeg spørger bare!

Hilsen Rasmus
[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/statsamtet.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigeret af Webmaster d. 16/06-2005 06:21

jens
Og hvad er det så lige at de 310 dage har at gøre med om hun er gravid eller ej der står da ikke nogen steder at det er derfor der eksisterer et forbud.
Det ligner decideret chikane fra statsamtet, mon ikke han skulle indsende en klage til ombudsmanden da det jo er ham der skal sætte sådan nogen på plads.
Jeg vidste forresten ikke at Thaikvinder gik i knap 11(310dage) måneder før de føderGrinGrinGrin
MVH
Jens

h
de har jo så mange elefanter derned så det kan være det er det der forvirrerGrin

og så er der lige et principielt forbud er det en lov eller bare en eller anden retningslinie som nogle følger ??

og til sidst skal vi i danmark følge en thailov ?? og vil det f.eks sige at kvinder fra irland vil blive nægtet abort i danmark ? eller at kvinder fra visse muslimske lande vil blive fængslet hvis de går uden for en dør uden slør i danmark?

Webmaster
Hejsa,

Betyder det også at kvinden skal køre i den venstre side af vejen her i Danmark, fordi sådan er færdselsloven nu engang indrettet i Thailand ???

Ja, og hvorfor så ikke hugge arme og hænder af alle dem som stjæler en cykel herhjemme, hvis de kommer fra en land hvor der er shaia-lovgivning ???

I øvrigt så drejer det sig i bund og grund kun om at Statsamtet skal godkende en skilsmisseattest fra Thailand. Det kan da ikke på nogle måde have relevans for Statsamtet om kvinden gifter sig igen indenfor nogle som helst periode eller om hun er gravid - da gældende lovgivning her er den danske.

Det er simpelt hen for langt ude at danske statsansatte og borgere nu skal tage hensyn til udenlandsk lovgivning. Jeg nægter at tro på at der er lovhjemmel til det krav som bliver stillet i dette tilfælde.

Få skrevet til ombundsmanden hurtigst muligt, og gerne pressen også.

- [url]www.ombudsmanden.dk[/url]
- [url]www.grundloven.dk[/url]
Redigeret af Webmaster d. 16/06-2005 06:58
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
John
Hej

Meget mærkeligt

Den eneste mulighed jeg kan se som her vil støtte Statsamtets krav
skulle være hvis der står noget i de dokumenter der er oversat via den Danske Ambassade, om at de kun er gældende hvis hun ikke er gravid i de omtalte antal dage.

John
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
surin999
måske vil thailand ikke godkende skilsmissen før enten de 310 dage er gået eller de får en attest på at hun ikke er gravid.
så det kan jo være at statsamtet er bundet indtil de thailandske myndigheder siger ok.
Surin er død længe leve Surin999

clydehaumann
Det er simpelt hen saaledes at et Thai skilsmisse ikke er endelig inden der er gaaet 310 dage efter skilsmissen er bevilliget. Der er saaledes baade for maend og kvinder. Ergo er hun ikke 100% skilt og vil derfor ikke kunne indgaa nyt aegteskab. Heller ikke efter Dansk lov
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

Webmaster
Ja, det må være som Clyde og Surin siger - ellers vil det da være fuldstændigt forrygt. Men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor hun ikke må være gravid og som Statsamtet selv skriver i brevet, så må det være en endelig skilsmisse set med danske øjne og udfra dansk lovgivning, da Statsamtet henviser til et thailandske krav om at der skal gå 310 dage efter skilsmissen.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
jager
er man sepereraret i thailand??

jager

rinpoche
Jeg vil ikke kommentere på den faktuelle sagsbehandling men lad mig fremkommet med et gæt: Den omsorgsfulde mor er nu i Danmark uden sine børn, ja, det står der jo ikke noget om i din oprindelige indlæg.
Men hvorfor tror jeg at jeg har ret?

rinpoche

falang yao
clydehaumann skrev:
Det er simpelt hen saaledes at et Thai skilsmisse ikke er endelig inden der er gaaet 310 dage efter skilsmissen er bevilliget. Der er saaledes baade for maend og kvinder. Ergo er hun ikke 100% skilt og vil derfor ikke kunne indgaa nyt aegteskab. Heller ikke efter Dansk lov

Hej Clyde,

Alle taler om den urimelighed i, at damen skal vente 310 dage efter at skilsmissen er bevilget,(det er rigtigt, set med danske skyklapper), men har I tænkte HVORFOR ?
HVAD NU HVIS (hypotetisk) DAMEN ER GRAVID ?
Hvad er mandens "rettigheder" overfor det "ufødt" barn, er det ikke det "sagen" drejer sig om. Hvad siger den thailandske lovgivning ?

HAR I, alle jer som har familiesammenførte jeres kones barn/børn fra thailand, glemt at HUN (moderen) skulle have den biologisk fader tilladelse til at fører barnet/børnene ud af landet, selv om de var skilt i flere år, og HUN HAVDE FORÆLDREMYNDIHED !

Bare en tanke, for selvfølgrligt skal den thailandsk lovgivning ikke "gælde" i DK (for os), MEN hun er stadigt THAI STATSBORGER.

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

clydehaumann
sagt meget simpelt er det saaledes at det er bornenes arverettighed man forsoeger at beskytte. Bliver barnet fodt inden for de 310 dage vil barnet have automatisk ret til at faa faderens efternavn og dermed arve ham.
Hvorfor 310 dage? Derfor at man tager i betragtning den tid det er muligt at gaa over tiden. Foreldrerettighed? Der er som saadan ingen lov om foreldrerettighed. Den er felles, ogsaa efter en skilsmisse. Vil den ene part tage et barn ud af landet eller bortaddoptere barnet skal den anden part give tilladelse, uanset om det er manden eller kvinden. Der bliver i visse tilfelde besluttet ved dom at boernene efter en skilsmisse skal vaere hos den ene af parterne, men selv i disse tilfelde er der felles foreldremyndighed. Et barn fodt uden for egteskab der baerer faderens efternavn har arveret efter faderen, hvor et barn der baerer moderens efternavn ikke har.
Det hele er noget forbandet rod for tiden da navneloven her er endret saaledes at enhver kan vaelge at bruge eget efternavn efter at de er blive gift. Manden kan tage konens, konen kan tage mandens elller de kan finde paa et helt nyt. Jeg er overbevist om at der snart kommrer helt ny lovgivning paa omraadet da der ikke er nogen der kan finde ud af det som det er for tiden. Jeg proevede at ringe til min kones onkel for at sporge ham, Han var justitsminister i den sidste regering oghan var ikke istand til at give nogen fornuftig forklaring paa problemet andet end han godt kunne se komplicationerne og ville tage det op med den nuvaerende minister. Det er gammel lovgivning som ingen gidder beskeftige sig med da der ingen stemmer er i det.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

Rasmus
For at følge denne lidt skøre sag til dørs, har Statsamtet nu godkendt at parterne indgår ægteskab i Danmark, inden de famøse (if. Thailandsk lov) 310 dage er gået.
Min ven gik til sin egen læge, forelagde ham Statsamtets krav om dokumentation på at kvinden ikke er gravid. Hovedrystende bag lægen kvinden om en urinprøve, den viste sig selvsagt at være negativ. Lægen udfærdigede efterfølgende en lægeerklæring, ganske som Statsamtet havde forlangt. Da min ven ville betale for denne lægeerklæring, rystede lægen atter på hoved og ønskede dem held og lykke i deres fremtidige ægteskab!
Brylluppet finder sted lørdag den 16. juli.

Nu er der så kun Udlændingestyrelsen tilbage, for at få opholdstilladelse for kvinden og hendes yngste datter. Men det skal han sandsynligvis nok også få en hel del bøvl med.

Hilsen Rasmus

jens
Ja det er utroligt hvad man skal opleve af tiltag for at forhindre Thaier i at komme til DK, sidste år søgte vi om besøgsvisa til konen søster der fik jo standardafslag efter de regler der var gældende indtil 1/10/04 det ankede vi så som også gav afslag.
Det modtog vi den 4 okt, det bedste af det hele var at de afsluttede brevet med at skrive at der var trådt nye regler i kraft pr 1/10 så hun kunne søge igen også ville ansøgningen blive behandlet efter de nye regler.
Efter disse kan de ikke give afslag, da hun har været her i 98 og ikke misbrugt visaet, nu har hun så søgt igen også modtog vi jo brevet hvor vi skal afgive nogle oplysninger.
De spørgsmål i det brev er så kryptisk formuleret at hvis man ikke lige læser dem 2 gange svarer man ja der hvor der skal svares nej og omvendt.
Men de gør jo nok hvad de kan for at nægte udstedelse af visa, da de jo ikke kan forlange sikkerhedsstillelse når hun har været her før uden at misbruge visaet det er også netop spørgsmålene omkring tidligere ophold i schengenområdet der er kryptisk formuleret.
MVH
jens

Spring til debat: