Se indlæg|
Hvad skal jeg gøre?
|
|
| Nicklazz |
Lagt på d. 13/11-2009 12:56
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 3 |
Hej jeg er ny herinde, bare så i lige vidste det.. Jeg har en kæreste på 17 år som kommer fra Thailand, er selv 19 år, hun har boet her i landet i lidt over 5 år, med sin mor og hendes to brødre og hendes stedfar, som er dansk. Problemet er af hun meget gerne vil bo andet sted, end hjemme hos dem her i Danmark, da der er mange problemer (vold, skænderier, osv) blandt familie medlemmerne. Jeg har prøvet og få snakket med dem om det, men jeg skal absolut ikke blande mig. Min kæreste blander sig udenom, og der sker ikke hende noget, men stadig ikke rart når det skal være sådan derhjemme. Men, er bange for af hvis vi prøver og snakke med moren om af hun kan få lov til og flytte et andet sted hen (uden og ændre adresse osv) af hun vil sende hende tilbage til thailand til hendes mormor.. De er overhovedet ikke til og hugge eller stikke i moren/stedfaren.. Er der intet og gøre, når hun er under 18 og har boet i landet ca 5 år? |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 13/11-2009 14:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Er der intet og gøre, når hun er under 18 og har boet i landet ca 5 år? NEJ, for hun er ikke myndig, og hendes moder har netop (hals)myndighedsret over hende.MEN, hvis det er virkeligt "så grovt" m.h.t. volden/skænderier m.m. som du skriver, kan du eller hende melde det til de sociale myndigheder der hvor hun bor og det kunne være at hun ville blive "fjernet/flytte" fra hjemmet, og placeret i en pleje familie eller ungdomsbolig for "sociale belastet børn". Men pas på at ikke "stikke hovedet i en hvepse rede". Har desvære også oplevet at mange unge lyver stærkere end en hest løber, især unge piger som ikke kan få deres vilje og er lige kommet i "løbetid".(Og jeg ved hvad jeg taler om, egen og 3 andre venners familier hvor der er problemmer med teenager børn). Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 13/11-2009 14:50
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
så længe hun er under 18 år og hun ikke har fået permanent opholdstilladelse endnu ( går jeg ud fra ) ja så har modern jo det fulde ansvar over for sin datter, for der vil helt sikker opstå et stort problem hvis hun flytter fra famillien inden hun bliver 18 år, her tænker jeg på uls. men mit umiddelbare råd er søg hjælp på jeres lokale kommune (sagsbehandler). |
|
|
|
| Nicklazz |
Lagt på d. 13/11-2009 15:34
|
Jeg har selv set og oplevet skænderierne og volden i huset, har set hvordan den ældste søn (16 år) har fået blåt øje og sprækket læben osv.. og set stedfaren få brækket armen, pga. ham på 16 har slået ham med et bat.. Moren og sønnen slår ofte hinanden også.. Så jeg ved når hun siger noget hvis jeg ikke har været der, af det passer. Ja man kunne jo gå til de sociale myndigheder, men så jeg bare bange for af hun bliver sent hjem til Thailand, fordi af hun har en Mormor, som kan passe på hende. Og både jeg og hende, ser ikke det ske. Hun har ikke fået permanent opholdstilladelse endnu nej.. Det bare svært, for det virker ikke somom de vil have hjælp (moren, stedfaren, den ældste søn). Så mig og min kæreste, ved ikke rigtigt hvad vi skal stille op.. |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 13/11-2009 17:29
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
Nicklazz skrev: Jeg har selv set og oplevet skænderierne og volden i huset, har set hvordan den ældste søn (16 år) har fået blåt øje og sprækket læben osv.. og set stedfaren få brækket armen, pga. ham på 16 har slået ham med et bat.. Moren og sønnen slår ofte hinanden også.. Så jeg ved når hun siger noget hvis jeg ikke har været der, af det passer. Ja man kunne jo gå til de sociale myndigheder, men så jeg bare bange for af hun bliver sent hjem til Thailand, fordi af hun har en Mormor, som kan passe på hende. Og både jeg og hende, ser ikke det ske. Hun har ikke fået permanent opholdstilladelse endnu nej.. Det bare svært, for det virker ikke somom de vil have hjælp (moren, stedfaren, den ældste søn). Så mig og min kæreste, ved ikke rigtigt hvad vi skal stille op.. ser sgu da ud som om famillien har brug for hjælp, enda meget hjælp. men det ændre jo ikke ved den kendsgerning at modern har forældremyndihed over den unge pige indtil hun fylder 18 år, hvad der derefter så sker med din kæreste & opholds grundlaget, det er et godt spørgsmål, men mon ikke der er en løsning når nu der er så meget vold i hjemmet som du siger, tror da godt at de sociale myndigheder gerne hjælper. jeg har før både set og hørt at hvis der forekommer megen vold i hjemmet med familliesammenførte. ja så får modparten oftest lov til at blive i DK også selv om opholdsgrundlaget ikke er iorden, ( her tænker jeg på at hvis kvinden er udsat for megen vold fra ægtemandens side ). http://familievol...boern-unge der findes også en grupe på facebook der heder " bryd tavsheden " Redigeret af TG950 d. 13/11-2009 17:43 |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 13/11-2009 18:00
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
skidt situation at stå i nogen der ved om, når hun nu har boet her i så lang tid, får hun så tilbudt permanent opholdstilladelse automatisk..? held og lykke Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 13/11-2009 19:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
b_j3ns3n skrev: skidt situation at stå i nogen der ved om, når hun nu har boet her i så lang tid, får hun så tilbudt permanent opholdstilladelse automatisk..? held og lykke Google er en god ting ![]() Set på http://www.nyidan...ngelse.htm "Hvis opholdstilladelsen oprindeligt blev givet til et barn, kan barnet først få tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, når det er fyldt 18 år. Hvis forældrene til barnet selv er udlændinge, er det desuden en betingelse, at også forældrene har tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller at barnet har opholdt sig lovligt i Danmark i 7 år. Endelig skal følgende betingelser være opfyldt: Grundlaget for opholdstilladelsen skal fortsat være til stede. Man skal have bestået integrationseksamen. Integrationseksamen omfatter et krav om, at man har bestået Prøve i Dansk 2 (eller alternativt Prøve i Dansk 1 sammen med en engelskprøve på et niveau svarende til Prøve i Dansk 2). Dette krav gælder dog ikke for alle ansøgere, se nedenfor. Man må ikke have været idømt over 2 års ubetinget fængsel for alvorlig kriminalitet som fx narkotikakriminalitet, menneskesmugling, drab, grov vold eller voldtægt. Hvis man er blevet idømt frihedsstraf for mindre grov kriminalitet, udskyder det tidspunktet for, hvornår man kan få tidsubegrænset opholdstilladelse. Man må ikke have forfalden gæld til det offentlige." |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 14/11-2009 02:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
sku nok nemmest at hænge i til hun fylder 18 år.....
|
|
|
|
|
Lagt på d. 14/11-2009 03:06
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Nicklazz skrev: Ja man kunne jo gå til de sociale myndigheder, men så jeg bare bange for af hun bliver sent hjem til Thailand, fordi af hun har en Mormor, som kan passe på hende. Og både jeg og hende, ser ikke det ske. Hun har ikke fået permanent opholdstilladelse endnu nej.. Det bare svært, for det virker ikke somom de vil have hjælp (moren, stedfaren, den ældste søn). Så mig og min kæreste, ved ikke rigtigt hvad vi skal stille op.. Hun skal går til kommune, find en sagsbehandler og fortælle hvad der sker i hjemmet. Hun bliver ikke smidt ud af Danmark, bare rolig. Fortæl egentlig også at hun er blevet truet med at blive sendt tilbage til Thailand. Så længe hun er under 18 og social myndighed er enig med jer eller ser noget forkert i hjemmet, så vil de find et andet sted hun kan bo indtil hun bliver 18. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 14/11-2009 06:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Nu skriver du ikke om kommunen i kommer fra, men gå til noget åben børne og unge rådgivning. Kommunens sagsbehandler skal i holde jer fra, find en rådgivning som varetager hendes interesser. |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/11-2009 14:08
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
hej Niclazz det er en rigtig lorte situation for hende, det er da fint du gerne vil hjælpe hende. mit råd til dig vil være at overtale hende til at tale med en sagsbehandler på komunen, bare til en samtale, for at se hvilke muligheder der er. så kan hun jo overveje om det er noget hun vil benytte sig af.. held og lykke herfra lung |
|
|
|
| Nicklazz |
Lagt på d. 15/11-2009 13:32
|
Jeg siger mange tak for de gode råd, folkens! ![]() Jeg tror vi vil prøve og gå til noget unge/børne rådgivning, og høre hvad de har og sige. Og hvis det ikke hjælper så meget, så vil vi tage det op for de sociale myndigheder/sagsbehandler.. Vil hvertfald prøve og hjælpe hende så meget jeg kan ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.