Se indlæg|
Pension til thailænder i Danmark
|
|
|
Lagt på d. 19/11-2009 21:46
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Er der nogen der kan svare på følgende spørgsmål: Folkepension starter jo fra det år du fylder 65. Det gælder vel også for vores thaifødte hustru? (dog skal hun vist have været i Danmark min. i 10 år)? Kan hun også modtage folkepension, hvis hun flytter til Thailand? |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/11-2009 22:08
|
|
hvis jeg var dig ville jeg sende en mail til [url]borger.dk[/url] inde på deres side da der er mange ting der spiller ind der er ikke noget der hedder 10 år men derimod 40 år 40 år i dk. = 100 % pension 20 år = 50 % så der kommer en del fattige pensionister en anden dag... lung |
|
|
|
| helgegedser |
Lagt på d. 20/11-2009 06:26
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 79 |
Til girobank. Det er rigtigt, som du selv nævner om de 10 år. Din kone skal have boet i DK i mindst 10 år, imellem det fyldte 15 0g 65 år. Og bo i DK i 5 år lige inden pensionens ikrafttræden. Det er ikke rigtigt som lung skriver. Det gælder danske statsborgere. Og selfølgelig kan hun tage pensionen med til Thailand. Du kan læse om det i borger.dk MVH helgegedser |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 20/11-2009 07:32
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Reglerne står på denne side: https://www.borge...lser.aspx? Bl.a. Krav om statsborgerskab og bopæl i Danmark For at få folkepension eller førtidspension skal du opfylde tre grundlæggende betingelser: du skal være dansk statsborger du skal bo fast i Danmark du skal have boet i Danmark tre år mellem du var 15 og folkepensionsalderen. ELLER Hvis du ikke er dansk statsborger Hvis du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år: Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år. Brøkpension for folkepensionisterDu optjener ret til pension i Danmark i forhold til, hvor længe du bor her, fra du er 15 år, og til du får din pension udbetalt. Det tæller ikke med, hvor længe du har boet i Danmark før det fyldte 15. år, og efter du er blevet folkepensionist. Efter 40 år i Danmark kan du få fuld folkepension. Dvs. at du kan få udbetalt den fulde sats for pensionen. Har du boet i Danmark i mindre end 40 år, bliver din pension gjort mindre i forhold til det antal hele år, du har boet her. Jo kortere tid, du har boet i Danmark, desto mindre bliver din pension. Det kaldes en brøkpension. Hvis du har boet i Danmark i flere omgange, lægges perioderne sammen. Det har ingen betydning, om du har arbejdet eller betalt skat i Danmark i perioden. Men dit ophold tæller ikke med, hvis du kun har været på ferie - du skal have boet i Danmark fast. https://www.borge...lser.aspx? Redigeret af hfb d. 20/11-2009 07:32 |
|
|
|
| jylland55 |
Lagt på d. 20/11-2009 10:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
ELLER Hvis du ikke er dansk statsborger Hvis du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år: Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år. ( 67 aar med den alder vi har ) Det er en rigtig TRAELS regel Jeg er 10 aar mere en min kone og hun skal jo bo i 5 aar lige inden udbetaling.... dvs Jeg er 77 naar hun er 67 ok .... men vi skal jo bo i dk i 5 aar foer ....... dvs Jeg skal blive i dk til Jeg er 77 aar for at min kone kan faa Folkepension... og vi skal saa begge vaere i dk 5 aar foer dvs far 72 til 77 aar den var jo lige den tid Jeg skulle hygge mig i Udlandet i varmen. godt jeg selv sparre op og min kone goer for med de regler er jeg jo naesten dod gennemsnit for en mand er 73 aars levetid... saa vi rejser naar jeg bliver 67 aar og Ja min koner faaer ikke folkepension selv om hun har vaeret i dk i 27 aar og ville vaere berettiget til 27/40 i folkepension... NEJ vi rejser naar jeg er 67 aar og saa faar jeg kun 50% folkepension og min kone intet... hvis hun ikke bliver Dansk statsborger inden men det bliver jo ogsaa naesten umuligt.. men lidt snyd...... hvis jeg bare var blevet gift med en dansk statsborger ville vi begge faa Folkepension... saa den 5 aars regel er noget l.... for den som ikke vil bo i dk naar man blive gammel.... Hello ....
|
|
|
|
|
Lagt på d. 20/11-2009 13:38
|
|
så må i jo søge repatriering til konen, eller du kan flytte til thailand alene. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 20/11-2009 15:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Alternativt bliv Dansk statsborger ![]() |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 20/11-2009 18:20
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
hfb skrev: Alternativt bliv Dansk statsborger ![]() jamen der er et andet alternativ, hvis man jo f.eks. ikke har boet her de krævende år og samtidig har permanent ophold & ikke har til dagen og vejen ( f.eks egen pensions opsparing ) ja så kan enhver med ret til ophold her i dk jo få overførsels indkomst, og den er mig bekendt bedre end folkepensionen, men det kræver jo en mindre bemiddelet ægtefælde eller at man er enlig. og det er ikke fordi jeg er tilhænger af udbredt brug af overførsels indkomst, men sådan er reglerne nu altså skruet sammen. Redigeret af TG950 d. 20/11-2009 18:34 |
|
|
|
| jylland55 |
Lagt på d. 21/11-2009 01:21
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
Jeg skrev mit indlæg så alle kunne tænke over at de måske ikke var klar over hvordan reglerne faktisk virker for et dansk thai par... og det er rigtigt med dansk statsborger . men må min kone så eje jord i Thailand? næ hvis hun kan bestå testen og blive dansk statsborger! Ha en god dag.. Redigeret af jylland55 d. 21/11-2009 01:23 Hello ....
|
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 21/11-2009 07:52
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
jylland55 skrev: Jeg skrev mit indlæg så alle kunne tænke over at de måske ikke var klar over hvordan reglerne faktisk virker for et dansk thai par... og det er rigtigt med dansk statsborger . men må min kone så eje jord i Thailand? næ hvis hun kan bestå testen og blive dansk statsborger! Ha en god dag.. lige et lille sidespring til tråden jeg er overbevist med hensyn til at hvis en thai har DK statsborgerskab, ja så tager vedkommende det med et gran salt at hvis vedkommende ejer jord i thailand, man omgår såmænd bare reglerne, det er de gode til ![]() med hensyn til hvordan skal de danske myndigheder opdage at vedkommende ejer jord i Thailand, sambeskatning mellem DK & Thailand kommer nok aldrig til at finde sted, det vil kun blive opdaget hvis man selv er så ærlig at opgive det, eller man bliver anmeldt. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.