Se indlæg
 Udskriv debat
Kommunikationsbrist...
rinpoche
Hvad man ikke kan rode sig selv ind i...

Jeg ankom for første gang til Trang i Sydthailand med en bus fra Satun, det var omkring 1994.
Fuldstændig blank med hensyn til byen og iøvrigt også med hensyn til sproget.
Som en arketypisk backpacker har jeg selvfølgelig medbragt mit æselørede eksemplar af Lonely Planet, ingen grund til at skille sig ud...
Jeg står og bladrer i guidebogen for at finde et forslag til et passende logi, læs billigt, da forbi kommer en nydelig dame på motorcykel iklædt en uniform, som jeg senere lærer betyder at hun arbejder i et officelt statsligt embede. Kha Racthagaan.
Den flinke dame bemærker min aparte fremtoning (rygsæk, guidebog, 190 cm og blegansigt) og stopper ved siden af mig.

Hvor skal du hen? Spørger damen. Øhh, jeg skal til dette og hint guest house. Det kender jeg!, udbryder hun begejstret, vil du have et lift?
Tjoo, hvorfor ikke. Så jeg anbringer mit forhutlede korpus med tilhørende rygsæk bag på motorcyklen og afsted går det.
Hun er meget snakkesaglig og munden står ikke stille på hende mens vi kører afsted. Jeg hører kun en brøkdel pga motorlarm og fartvind, men hun er øjensynligvis tilfreds med at jeg siger: yes, yes engang imellem.

Vel ankommet til mit ydmyge logi fortæller hun, at hun er i gang med at forbedre sit engelske og meget gerne vil have mulighed for at øve det på en rigtig levende person. Om jeg kunne have lyst til at mødes efter hendes arbejdstid og snakke engelsk sammen?
Jow da, frisk ankommen til Trang for første gang og jeg har allerede en lokal bekendt. Det er jo verdensklasse.
Så jeg foreslår så at vi går ud og får en kop kaffe, når hun har fri fra arbejde.
Coffee? Coffeeshop? Spørger hun vantro. Yes, yes, erklærer jeg selvsikkert.
Og afsted tog hun i en hulens fart uden at se sig tilbage.

Ak ja, man lærer så længe man lever forhåbentlig. Coffeeshop er en omskrivning for et etablissement befolket af letlevende kvinder.

Hvordan Hulen skulle jeg vide det? Og der røg min potentielle guide i Trang.

hanspeter
Hehe, sikken en historie, lost in translation, men det er jo blandt andet det som gør det sjovt at rejse, speciel når man tænker tilbage på de misforståelser og situationer man har været en del af. Smile

rinpoche
Jeg er fuldstændig enig Hanspeter Smile

Kalasi
Det er første gang, jeg har læst/hørt om en sådan betydning af ordet coffeeshop.
Manglende sprogforståelse behøver dog ikke altid at ende trist:
En aften på min anden tur til Thailand, sad jeg i en bar, og spekulerede på, hvordan jeg skulle kommunikere med damen med det fantastiske smil bag baren. – Hun talte ikke engelsk, så jeg måtte jo forsøge med Thai.
Jeg havde set et par hunde ved min stol tidligere, så jeg pegede ned, kiggede spørgende på skønheden og sagde ”maa?” Inden jeg nåede at blinke, var hun ved min side – og der blev hun de sidste 14 dage af min ferie.
Jeg er senere blevet fortalt, at jeg sikkert har sagt ”kom her” – i stedet for ”hund”

Kalasi

Ok, så lærte j noget igen om thailand idag...betyder coffie el coffieshop virkelig noget sådant....???det var da helt utroligt( er det thaiord) som på engelsk der betydet det???

kvindemin
melder mig osse i koret, har aldrig hoert det foer

rinpoche
Det er ikke generelt, men det var det så absolut i Trang fik jeg efterfølgende at vide af nogle lokale thai fyre.

@ Kalasi, hvis du kan komme til at forveksle ordet for at "komme" og "hund" på thai, så skal du nok heller ikke kaste dig ud i at sige "Sne". Wink

Jens Ole
hanspeter skrev:
Hehe, sikken en historie, lost in translation, men det er jo blandt andet det som gør det sjovt at rejse, speciel når man tænker tilbage på de misforståelser og situationer man har været en del af. Smile

Rigtig Hanspeter.

For ca 10 år siden var jeg i Manchester for at se Em i bridge. En af mine venner ville også med,selvom han snakkede meget dårligt engelsk. Det gav nogle gevaldige grineture.
Nu skal det siges at min vens liv består af øl og smøger og helst ikke andet.
Da vi ankom til Manchester,havde han som sædvanlig allerede en bøhmand på , og hvad der kommer ind , skal også ud. Han skulle tisse. Han spurgte mig , hvor der var et offentlig toilet. Det ved jeg da ikke , sagde jeg , du har været her ligeså længe som mig. Ok jeg kigge lige rundt sagde han. Lidt efter kom han smilende tilbage og sagde at nu havde han fundet et. Jeg gik med ham og fandt da også en bygning , hvor der stod " Office to let " bedrøvende måtte jeg forklare ham , at det ikke var et offentlig toilet , men et kontor til udlejning.

På samme tur var vi så inde og se EM i bridge og der havde kaffefirmaet Lavazza lavet en sponsorstand , hvor man kunne smage deres kaffe gratis. Da vi nu havde været i England i 2 dage , havde min ven dog lært meget lidt engelsk.
Beer og Coffe havde han lært vidste jeg.
Nu skulle skæbnen,at han blev gevaldig forkølet under EM , men så er det jo dejligt at der er en coffeshop på spillestedet. Han gik hen til Lavazza pigerne og hostede,spruttede og snøftede inden han langt om længe fik sagt: Coffe. Pigerne var utrolig flinke , så de sagde til ham: Ohh you cacth a cold. No No No hot hot , svarede ham dem.

Sådan er der så mange sjove ting ved at rejse.

Mvh
Jens Ole

http://www.bws.dk
rinpoche
ha, ha. God historie Jens Ole. Tak for denSmile

Rinpoche...Himaa er sne , hvad kan det forveksles med???ja det er sku et svært sprog,,,men det kommer nok engang he- he..man skal passe på med hvad man siger derude når man ik er 100% på udtalen...Grin

Johnson
hehe Rinpoche, det viser et eller andet sted også at thai'erne har et temmelig fordomsfuldt syn på falanger (men forståeligt nok)...man kan ikke tage alene afsted til thailand uden (i deres øjne) enten at søge kæreste el. besøgere ludere og Go Go bar...

det kan være hårdt arbejde at overbevise en thai om at man faktisk bare er alm. single turist som altså ikke søger sex el. kone....

"I think you will find girlfriend very soon" sagde en...og hun fik ret...hehehe

rinpoche
Du har fuldstændig ret Johnson. Sikkert deraf misforståelsen opstod.

@soi7. Well, hvis man ikke kan udtale og høre toner på thai kan det gå noget galt, mildest talt.

หิมะ "Hima" er sne på thai, kort vokallyd.
หีหมา "Hii Maa" er lang vokallyd stigende tonefald betyder noget helt andet og ikke noget særlig pænt. Vil ikke skrive det her, dtw er et pænt forum.
Og grunden til at jeg gav det eksempel, var at Kalasi forvekslede ordet for "hund" med ordet for "kom", dermed bør han nok heller ikke forsøge at sige "sne" på thai Wink
Redigeret af rinpoche d. 24/11-2009 21:15

jesperfrb
Jo Jo, men man kan ikke ride på en hund(maa), kan jeg da sige, det kræver en hest (maa) men forskellig udtale! Det grinede de meget af!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

sn
soi7 skrev:
Rinpoche...Himaa er sne , hvad kan det forveksles med???ja det er sku et svært sprog,,,men det kommer nok engang he- he..man skal passe på med hvad man siger derude når man ik er 100% på udtalen...Grin

Rin hentydede vidst til " Fisse kom her"
sn

Lung Yao
sn skrev:
soi7 skrev:

Rin hentydede vidst til " Fisse kom her"
Derfor siger jeg hellere:<< Det er noget Lort og ikke Noget M...>>Wink eller "M.. ung". Fy Fy, skam dig, det må man ikke sige Shock
Det var et meget stor moro blandt tilhørende da jeg for længe siden blev spurgt om hvor mange børn jeg havde, og "naiv" som jeg var dengang svarede jeg : << Mee sam Luk >> Og de flækkede af grin, og een sagde << You Farang, very special >>

Og du skal hellere ikke "stejle", hvis konen/kæresten siger at hun ville hellere have "Thai p..., øh, chili" Pfft Grin Grin Grin
Redigeret af Lung Yao d. 25/11-2009 13:53
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

rinpoche
jesperfrb skrev:
Jo Jo, men man kan ikke ride på en hund(maa), kan jeg da sige, det kræver en hest (maa) men forskellig udtale! Det grinede de meget af!

hehe Jesper og så for at det ikke skal være løgn, så hedder at ride på en hest: Kii Maa ขี่ม้า
Der er masser af muligheder for at komme til at sige noget helt andet Smile Så som hundehømhøm. ขี้หมา
Redigeret af rinpoche d. 25/11-2009 14:52

Dream
Det kan ogsaa gaa den anden vej, min x i DK var paa bar og en mand kommer hen til hende og spoerger hvad hun vil have, hun svare promte : jeg vil gerne ha' en tissemand, manden straalede som en sol indtil han fandt ud af at hun mente en fisherman......

Spring til debat: