Se indlæg
 Udskriv debat
Anfordringsgaranti, annullering heraf
Jake
Ved familiesammenføring skal man stille en anfordringsgaranti eller deponere ca. 62000 på en konto.

Hvad sker der hvis man går fra hinanden i al fordragelighed og hun tager hjem igen? Hvornår bliver garantien annulleret eller beløbet frigivet?

Nogen der VED det?

Thai72
Hej Jake
Jeg mener bestemt at du får dine penge igen.
Garantien skal - så vidt jeg er orienteret - bruges såfremt den danske stat skulle lægge penge ud.
Altså f.eks. hvis I skilles og hun skal have en flybillet til Thailand, men ingen penge har. Så bliver garantipengene brugt til dette. (Andre må rette mig hvis jeg tager fejl).
Husk altid at spørge i udlændingeservice og evt. pr. mail så du har det skriftligt. (Jeg plejer altid at skrive til udlændingestyrelsen pr. mail om de har modtaget mine papirer.)

Jeg kan ikke gentage tit nok at du skal sørge for at få din information fra pålidelig kilde. Det kan være et sats, at gå efter "et eller andet råd" du har hørt. Det er mit indtryk at det kan blive meget langsommeligt og besværligt hvis du begår "fodfejl". Der er også regler der ændrer sig med tiden, og som regel er det stramninger.

Held og lykke med et hele.
Redigeret af Thai72 d. 10/01-2010 19:55

Bjarne 63
,garnti stillet står i 7 år . hvis hun er i Danmark
selv om i bliver skilt og hun flytter til en anden komune.
Efter oplysninger fra Udlændnings service
Men rejser hun hjem eller er hun uden for Danmark mere end ½ år bortfalder garntien
udlændnings opholds tilladelse skal fornyes hver 2 år i den tid vedkommende er her i udlændnings cervice
og vedkommendes pas skal være fornyet inden tre månder inden udløbs dato

Bjarne som elsker sin kone i Thailand...

christian-s
Sidebemærkning: Halvdelen af beløbet kan iøvrigt kræves tilbagebetalt allerede efter bestået dansk eksamen.

"Sikkerhedsstillelsen skal gælde i 7 år fra opholdstilladelsens udstedelse og skal være uopsigelig i gyldighedsperioden. Sikkerheden vil dog kunne frigives under visse nærmere omstændigheder, fx når den udenlandske ægtefælle/partner får tidsubegrænset opholdstilladelse, og kommunens evt. udgifter er dækket.

Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen. "

http://www.nyidan...kerhed.htm

Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

hfb
Jeg kan så tilføje et godt link, synes jeg selv, som jeg har fundet:

http://www.kl.dk/...stillelse/

Smile

Jake
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har ladet mig fortælle, at kommunen kan kræve pengene stående i 7 år, selvom man skulle gå fra hinanden efter fx 2 år og hun tager hjem. Det lyder nemlig ikke rimeligt

Jake
Der står mere her:
http://www.nyidan...r_2009.pdf

hfb
Jake skrev:
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har ladet mig fortælle, at kommunen kan kræve pengene stående i 7 år, selvom man skulle gå fra hinanden efter fx 2 år og hun tager hjem. Det lyder nemlig ikke rimeligt

Det lyder ikke rigtigt.
For når hun er rejst hjem og har fået indraget sin midlertidige opholdstilladelse, kan hun jo ikke få penge som vedrører garantien.

Spring til debat: