Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Bangkoks gamle traver bliver ved med at fuppe
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 14/01-2010 10:08
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Af: Sune Højrup Bencke / kopieret fra Ekstra bladet. Tricket ’Bangkoks falske guider’ er en gammel traver, der dog stadig fupper så mange godtroende turister, at den i stor stil stadig eksisterer. Tricket går ud på at få dig til at tro, at en given seværdighed er lukket, og på den måde vil du i stedet hyre en privat guide. Til ågerpris selvfølgelig. ”Hver gang jeg har været i Bangkok ved Grand Palace (fire gange) har jeg mødt guider, der har oplyst, at Grand Palace er lukket på grund af helligdag eller lignende, men at de kan vise nogle andre spændende ting. Første gang hopper man i, men derefter gør man blot som anført i artiklen. Det virker,” skriver Jan Peter Nielsen fra Silkeborg med henvisning til, at man skal ignorere alle tilråb om lukkede paladser eller museer. Inderne har også deres udgave af tricket. Eksempelvis i New Delhi, hvor New Delhi Train Station åbenbart altid er lukket. Som turist kan man i stedet købe billetter hos rejsebureauer, hvor priserne ligner åger. P. Andersen fra Odense skriver i den forbindelse: ”Jeg oplevede 3 gange at blive stoppet af ’velmenende’ indere, da jeg var på vej til stationen - den sidste stod på trappen inde på stationen i uniform, og jeg valgte at tro på ham og vendte rundt. Efter et besøg hos en rejsearrangør, som tog uhyrligt høje priser for togrejsen, besluttede vi os til at kæmpe os vej til stationen igen. Vi ignorerede alt og alle og endte på et relativt fint og dejligt, roligt rejsekontor på stationen. Så pas på!” Redigeret af Thai72 d. 14/01-2010 10:09 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 14/01-2010 11:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Den tror jeg de færreste har været udsat for. Istedet bliver du af en tuktuk tilbudt at blive kørt rundt en halv dag for 20 baht. Betingelsen er at du så skal besøge skræddere, smykkeforretninger osv. Her får han selvfølgelig kommission for at bringe gæster og der bliver lagt pres på for at få folk til at købe noget. Dernæst bliver man bragt ud til den turistattraktion, som han - eller fyren man blev shanghajet af - anbefalede, som regel et tempel. Når man kommer ud derfra, er han ofte skredet ![]() Og så har man mistet samfulde 20 baht. |
|
|
|
| Crafack |
Lagt på d. 14/01-2010 11:07
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 108 |
Med udgangspunkt i "Grand Palace er lukket indtil kl X" kan man også blive lokket til en rundtur med tuk-tuk, til et eller to andre paladser, en smykkeforretning (med horrible priser) og en tailor. Det var i grunden en hyggelig tur, og tuk-tuk driveren var meget venlig og hjælpsom, men hvis man har et stramt program kan det hurtigt ødelægge planen. Der findes uhyggeligt mange varianter af disse scams, så tjek ved attraktionens billetkontor om det passer, inden du siger ja ![]() /Crafack |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 14/01-2010 11:53
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1067 |
Jeg ville godt møde den person der ALDRIG, er blevet snydt og bedraget i Thailand. Det tror jeg vi alle har prøvet, indtil man har fået opbygget en erfaring, i at begå sig i Thailand. Og derfor kan man aligevel ikke vide sig sikker ![]() MVH.BJ Redigeret af BJ d. 14/01-2010 11:55 THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
| Tumut |
Lagt på d. 14/01-2010 12:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
jeg har været i Thailand 26 gange og det var faktisk gang nr. 25 jeg blev snydt . Bus fra Koh Samui til Phuket og jeg har spurgt og sagt jeg kun ville købe en billet hvis det var til bus stadion i phuket, da hotellet lå lige ved siden af. Bussen kørte og stoppede ved absolut ingenting 30 km fra phuket town og så skulle vi betale for at blive kørt af privat bil resten af vejen. Jeg var PISSE sur og det var ved at ende i noget værre noget, da de fandt ud af jeg tog billeder af deres hus/butik/kontor til turist politiet. Vi endte med at betale 200 baht for os, mens andre havde betalt 500 baht fordi de var bange. Min kone sagde vi bare betalte, da hun var rædat for hævn imod os. Men fandt ud af seneere at de var ligeså bange for os. De blev meldt af mig og håber aldrig de gør dette mod andre turister. Jeg meldte dem og blev sur over princippet ikke de skide småpenge, men hvis de laver 2000 baht ekstra ved hver bus, så bliver det til mange penge. Ellers er jeg aldrig bleven snydt i Thailand 7-9-13 |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 14/01-2010 13:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
BJ skrev: Jeg ville godt møde den person der ALDRIG, er blevet snydt og bedraget i Thailand. Det tror jeg vi alle har prøvet, indtil man har fået opbygget en erfaring, i at begå sig i Thailand. Og derfor kan man aligevel ikke vide sig sikker ![]() MVH.BJ Jeg tror ikke jeg er blevet snydt..(så meget)..... Men det kan jo være jeg er så godtroende, jeg ikke har opdaget det ![]() Men jeg har heller aldrig rejst i Thailand alene uden min kone ved min side... Måske det hjælper. Jeg kender nogen dansker som har været på "charter" ferie. De har oplevet de ting der skrives om her i tråden. |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 14/01-2010 13:34
|
|
hfb skrev: BJ skrev: Jeg ville godt møde den person der ALDRIG, er blevet snydt og bedraget i Thailand. Det tror jeg vi alle har prøvet, indtil man har fået opbygget en erfaring, i at begå sig i Thailand. Og derfor kan man aligevel ikke vide sig sikker ![]() MVH.BJ Jeg tror ikke jeg er blevet snydt..(så meget)..... Men det kan jo være jeg er så godtroende, jeg ikke har opdaget det ![]() Men jeg har heller aldrig rejst i Thailand alene uden min kone ved min side... Måske det hjælper. Jeg kender nogen dansker som har været på "charter" ferie. De har oplevet de ting der skrives om her i tråden. Ja det tror jeg hfb, det har nok haft meget stor betydning, at du har haft konen med, bliv ved med det. ![]() MVH.BJ THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 14/01-2010 13:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Tumut godt gået! Du skulle endvidere have kontaktet Phuket Gazette. De er ikke bange for at skrive om svindel og humbug, og det er kun de ting der kommer frem i pressen der reelt bliver gjort noget ved... |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 14/01-2010 13:37
|
|
Hver gang jeg har været i Bangkok ved Grand Palace (fire gange) har jeg mødt guider, der har oplyst, at Grand Palace er lukket på grund af helligdag eller lignende, men at de kan vise nogle andre spændende ting. Jeg var med turistbåden så sent som i dag, og her advarede guiden om netop dette fænomen. |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 14/01-2010 13:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 570 |
Jeg er også blevet passet op uden for Grand Palace og fik at vide at jeg ikke kunne komme ind med bermuda-shorts på, men han kunne da tage mig og mit kvindlige selskab med på en tur på klongerne til 1500 Bath (kan ikke huske prisen, men den var meget højere end den vi så senere på turen). Vi sagde pænt nej tak og gik ind og så templet i stedet (de udlånte vist en slags jogging-bukser så man ikke var "bar" .I butikker er jeg kun blevet snydt en gang - det var et træspil (en lille kasse med tallene 1-9 som kan vippes samt 2 terninger) - det kostede vist 100-150 bath. Hun tog det med ud bag i butikken, pakkede det ind i en avis og ned i en pose. Da jeg kom hjem var det byttet til et spil hvor tallene ikke stod i rækkefølge og hvor der var to 9-taller (6-tallet var vendt om). Da jeg kom forbi med det dagen efter kunne hun ikke genkende mig eller varen - det måtte have været en anden butik sagde hun
Redigeret af christian-s d. 14/01-2010 14:00 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 14/01-2010 14:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Mht. til din beklædning dvs. shorts, det er heller ikke velset når du besøger buddhistiske stedder. Selv min kone der er buddhist måtte låne noget ekstra tøj da hendes ærmelængde var lige vel kort
Redigeret af hfb d. 14/01-2010 14:16 |
|
|
|
| keniko |
Lagt på d. 14/01-2010 14:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 543 |
Husker først gang jeg var på Kho Samui. Vi skulle op og se et vandfald, og jeg havde lejet en jeep. De første gange på vej op ad bjerget var der skilte med parkering samt vandfald, da vi havde betalt fandt vi ud af vi stadig kun havde udsyn til nederste trejdedel af vandfaldet! Vi stoppede adskillige gange, hvor der var skiltet med stop og sidste udsigt, men udover entre, sodavand, souvenir så vi kun lidt vand. Da jeg kørte til Last Parking....og fik betalt der, var vi stadig ik på toppen....!! Vi fik aldrig set (toppen) af vandfaldet , men havde mange stop, og gode hvil.. Og må bare erkende at selv med den mindste jordlod, kan de vride penge ud af
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.
|
|
|
|
| buffalo |
Lagt på d. 14/01-2010 15:26
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
jeg er af den opfattelse at rigtig mange der bliver snydt i Thailand selv ber om at blive plukket,nogen lære aldrig at behandle lokal befolkningen med respekt,og jeg har set mange der behandler de lokale som var det luddere og lommetyve allesammen..... med den indstilling synes jeg at det er fint at der tages ved Der hvor jeg kommer sammen med min Thai kone er der ingen problemer,men der eddermame også længe imellem at vi ser en farang,selv i de bydele i Bangkok vi kommer ser vi ikke mange farang og bliver ej heller snydt ![]() Buffalo Stol aldrig på en prut
] |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 14/01-2010 16:27
|
|
Hvorfor er det at nogle tror at folk, der bliver snydt, 'selv har bedt om det'??? Thailand er fyldt med hustlers, som bevidst prøver at snyde især turister. Det er sågar en regulær levevej for et stadigt voksende antal af disse 'slanger i Paradis'. |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 14/01-2010 18:24
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Den med at der ikke går nogen tog i dag, men vi kan skaffe en billig taxa har jeg prøvet nogle gange i Bangkok, jeg har aldrig troet på disse banditter, men blot gået videre ind på stationen og købt mine togbilletter .
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 14/01-2010 19:16
|
|
christian-s skrev: Jeg er også blevet passet op uden for Grand Palace og fik at vide at jeg ikke kunne komme ind med bermuda-shorts på, men han kunne da tage mig og mit kvindlige selskab med på en tur på klongerne til 1500 Bath (kan ikke huske prisen, men den var meget højere end den vi så senere på turen). Vi sagde pænt nej tak og gik ind og så templet i stedet (de udlånte vist en slags jogging-bukser så man ikke var "bar" .I butikker er jeg kun blevet snydt en gang - det var et træspil (en lille kasse med tallene 1-9 som kan vippes samt 2 terninger) - det kostede vist 100-150 bath. Hun tog det med ud bag i butikken, pakkede det ind i en avis og ned i en pose. Da jeg kom hjem var det byttet til et spil hvor tallene ikke stod i rækkefølge og hvor der var to 9-taller (6-tallet var vendt om). Da jeg kom forbi med det dagen efter kunne hun ikke genkende mig eller varen - det måtte have været en anden butik sagde hun ![]() Lidt af samme slags, har jeg oplevet i Pattaya, jeg ville købe en Buhdastatue (ca.50cm) og forgyldt. Sælgeren ville have 2500Baht, men jeg sagde du kan få 1000Baht, og vi diskoterede prisen, men da jeg sagde, FORGET IT! vente han på en femøre til 900Baht og det var da helt Okay, men jeg stod sammen med ham bagerst i biksen, og han bad sine folk om at pakke den ind, så kom jeg hjem til DK igen, hhja så var den i sort. Satans men flot er den nu en gang, jeg har givet den bort til et familie medlem, men køber en ny i næste måned og sender hjæm.MVH.BJ THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
| keniko |
Lagt på d. 14/01-2010 19:27
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 543 |
BJ skrev: christian-s skrev: Jeg er også blevet passet op uden for Grand Palace og fik at vide at jeg ikke kunne komme ind med bermuda-shorts på, men han kunne da tage mig og mit kvindlige selskab med på en tur på klongerne til 1500 Bath (kan ikke huske prisen, men den var meget højere end den vi så senere på turen). Vi sagde pænt nej tak og gik ind og så templet i stedet (de udlånte vist en slags jogging-bukser så man ikke var "bar" .I butikker er jeg kun blevet snydt en gang - det var et træspil (en lille kasse med tallene 1-9 som kan vippes samt 2 terninger) - det kostede vist 100-150 bath. Hun tog det med ud bag i butikken, pakkede det ind i en avis og ned i en pose. Da jeg kom hjem var det byttet til et spil hvor tallene ikke stod i rækkefølge og hvor der var to 9-taller (6-tallet var vendt om). Da jeg kom forbi med det dagen efter kunne hun ikke genkende mig eller varen - det måtte have været en anden butik sagde hun ![]() Lidt af samme slags, har jeg oplevet i Pattaya, jeg ville købe en Buhdastatue (ca.50cm) og forgyldt. Sælgeren ville have 2500Baht, men jeg sagde du kan få 1000Baht, og vi diskoterede prisen, men da jeg sagde, FORGET IT! vente han på en femøre til 900Baht og det var da helt Okay, men jeg stod sammen med ham bagerst i biksen, og han bad sine folk om at pakke den ind, så kom jeg hjem til DK igen, hhja så var den i sort. Satans men flot er den nu en gang, jeg har givet den bort til et familie medlem, men køber en ny i næste måned og sender hjæm.MVH.BJ Må man godt tage Buddha figurer med ud af Thailand? Troede det var strafbart..... Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.
|
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 14/01-2010 19:40
|
|
Ja det troede jeg også første gang jeg var i Thailand, det var nooget med at så skulle man kontakte et ART/RELIGION kontor, ifølge bogen ( Turen går til Thailand, på POLITIKENS FORLAG ). Men NEJ jeg har haft en del Buhdaer med, både store og små samt min rejsekammerat den gang tog et maleri af Buhda med hjem, og vi forhørte os også af samme grund, så slap bare af det kan du godt, jeg har aldrig haft problemer hverken i Bangkok eller Kastrup. MVH.BJ Redigeret af BJ d. 14/01-2010 19:42 THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 14/01-2010 20:30
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Det du kan komme i klemme for er guld og guld budhaer. Der er nogle regler der med hvor meget guld du har lov at føre ud.
Redigeret af Saendaeng d. 14/01-2010 20:31 Michael B Kristensen
|
|
|
|
| hanspeter |
Lagt på d. 14/01-2010 20:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Må man godt tage Buddha figurer med ud af Thailand? Troede det var strafbart.....[/quote] Det er faktisk korrekt, men det bliver kun håndhævet hvis det er en antik figur. Hvad aldereren er på en sådan ting ved jeg dog ikke. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.