Se indlæg
 Udskriv debat
gennem sverige
jager
hvordan og hvor søger man turist visum i sverige.
jeg har en kammerat der gerne vil garantere for min kæreste i sverige, det drejer sig kun om det første 3 måneders turistvisum, men det vil gøre det nemmere i de næste år når hun skal her op hvis hun har været inde i et eu land og rejst hjem igen.

jager

Hejsa Jager
Jeg har spurgt en kammerat i sverige hvordan man gør
Det er faktisk samme som til dk. man man sender en invitation til pigen hvor der står det samme som på den danske ,jeg garanterer og så videre,og hun søger visum i den svenske ambassade, så skulle det nok.
bamsen

Rasmus
Hej Jager
Umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor du ønsker der søges visum til din kæreste gennem Sverige. Jeg kan imidlertid tid kun se to åbenlyse fordele. En korter behandlingstid for visum ansøgningen, samt at der ikke skal stilles en gigantisk garantistilling som i DK.

Man skal ikke forledes til at tro at det på nogen måde er lettere i Sverige. Svenskerne har i de sidste 5 år jeg har været bosat i Sverige, stillet støre og støre dokumentations krav til den som inviterer en pige fra et Non Schengen land. Siden 2000 har jeg haft fornøjelsen at inviterer to af min kones veninder på besøg. Men fra gang til gang er de omtalte krav til dokumentation blevet skærpet betydeligt. Så i dag er det en betragtelig papir jungle som man skal igennem før det lykkes.

Jeg skal her prøve at skitserer de nærmer forhold og fremgangs måde:
Den som inviterer pigen skal udfylde visum ansøgningen, som hentes på Den Svenske Ambassades hjemmeside.

For information:

http://www.sweden..._16989.asp

For at hente div. formularer:

http://www.sweden..._18560.asp

Her skal hentes:
1/ Application for Schengen Visa.
2/ Questionnaire for visa applicants – appandix B.
3/ Appandix D. For Family Applicants.
4/ Referentbilaga – Bilaga E

Alle disse papirer skal udfyldes i alle felter - hvert af disse skemaer er på to A4 sider.
Dertil kommer at den som inviterer også skal indhente et ”Personbevis” samt et ”Familiebevis” og ikke mindst en Invitation fra det lokale ”Folkbokföringsregistre” hvor man er bosat.

Helle denne papirdynge tilsendes til pigen i Thailand i udfyldt tilstand. Nu kan hun så henvende på Den Svenske Ambassaden for at søge visum. Her skal hun så også yderligt medbringe (i original) Familiepapirer, ID kort, Fødselsattest, en erklæring på hendes ægteskabelige status (gift eller ikke gift, max 3 md. gl.) samt en erklæring fra sin arbejdsgiver på at hun har fri i den søgte visum periode. Og naturligvis sit gyldigt Pas.

Undlader man at påfører pigens evt. børn kan der efterfølgerne opstå problemer i forbindelse med fremtidig familiesammenføring af børnene.

Når pigen henvender sig på Den Svenske Ambassade med alle relevante papirer, bliver papirerne først kontrolleret af en repræsentant fra Den Svenske Ambassade. Denne kontrollant er en Thailandsk kvinde som til fulde behersker såvel Svensk som Engelsk. Er der fatale mangler eller fejl i papirerne, bliver visum ansøgeren høfligt afvis, med behørigt information om hvad der er galt. Og bliver bedt om at fremskaffe det manglerne inden hun får adgang til visum afd.

Har pigen alle relevante papirer i orden i forhold til sin visum ansøgning, ophører problemerne ikke her. Efterfølgerne vil hun i visum afd. blive mødt med en strøm af spørgsmål relateret til selve visum ansøgningens givne oplysninger. Får visum afd. mistanke om at der her gives modstridende oplysninger, kan der påstå alvorlige problemer i forhold til ansøgningen – med et afslag til følge.
Så det er af stor vigtighed at alle er ”vel indstuderet” i de opgivne oplysninger. Og er forberedt på alle desangående spørgsmål fra Ambassadens side.
I de spørgsmål som Den Svenske Ambassade stiller, er også oplysninger om E-mail adressen på personen som inviterer pigen fra Thailand påkrævet. Jeg har personligt oplevet at have modtaget spørgsmål - via e-mail - omkring den latente visum ansøgning, som jeg skulle besvarer. Disse spørgsmål har været relateret til vores indbyrdes forhold og oplysninger.

Så skulle du vælge at inviterer din kæreste til Danmark - gennem en dansker bosat i Sverige - må du forberede dig på en stører iscenesættelses procedure.

Jeg taler af bitter erfaring!

Hilsen Rasmus

Ups
Ja så er det vist lavet om efter min ven gjorde det sidste gang
bamsen

jager
hvis hun evt. for afslag i sverige er det så overhovedet muligt at få visum til dk.

jeg tror bare det er umuligt at få turist visum gennem mig da jeg før har været thai gift, de kigger vel tilbage

og så er hun ugift og uden arbejde, hun for aldrig visum.

hun er også for ung til at blive gift og den vej få opholdstilladelse.

så var det jeg tænkte på at det kunne være at hvis man brugte sverige første gang så ville det være nemmere de næste år.

jager

Rasmus
Hej Jager
Det har mig bekendt ingen indflydelse på ansøgning om Dansk visum, om ansøgeren har fået afslag fra andet EU land.(?)
Jeg har ingen erfaring om hvorvidt det har nogen indflydelse på visum ansøgning, veddet du førhen har været Thaigift.
Men der er lige et forhold som din Svenske ven skal tage i betragtning, inden han kaster sig ud i en invitation af en Thai pige. Er han Svensk statsborger, kan visum ansøgningen tage helt op til et år. Er han derimod EU borger bosat i Sverige kan han have sin kæreste / kone boende uden de stører problemer – de behøver ikke engang at være gift. Men har din Svenske ven før inviteret andre ikke EU borger (piger) til Sverige, kan myndighederne blive mistænkelige og pludselig begynde at stille pigen og vennen en strøm af spørgsmål.
Myndighederne i Sverige er godt klar over at der er et hul i den Svenske lovgivning, som muliggør EU borger frit at ”importerer” piger fra tredje lande til Sverige.
Er der på nogen måde et ”misforhold” i oplysningerne, eller en himmelråbende aldersforskel bliver bremserne sat i.
Med mellemrum har jeg hørt historier i forbindelse med visum ansøgninger til DK og SE. Her har jeg fået en mistanke om at de to broderlandes Ambassader udveksler oplysninger i porten. Det er naturligvis en formodning som jeg på ingen måde kan bevise, og som helt står for egen regning!
Hilsen Rasmus

kenneth
Hej...

Jag vet Bamsen hänvisar till mig,och det är inget större problem om du är dansk medborgare med fast bopäl i Sverige,jag åkte till Thailand september 2003-hem oktober 2003 med ett hjärta av guld till en tjej från Thailand,höll kontakt via tlf o e-mail,bestämde ganska snart att hon skulle hälsa på,fylla i ansökan om visa,fixa personbevis på att jag inte var gift,lönelapp(ingen garanti belöpp)pass till Thailand,kopia på allt,hon kom med Thai-air 26 december 2003,3 mdr,gick in på migrationsverket och fick 6 mdr,hann gifta oss innan hon åkte hem juni 2004,sen skicka papper på att vi var gifta,lönelapp inget samal eller (forhör)jag är dansk medborgare,beslut enligt L6,EES-avtal som anhörig 3 kap.5b § första stycket i utlänningsförordningen (1989:547)när du kommer till sverige kontakta migationsverket för plastkort om uppehåll,5 år på direkten,no problem...

MVH Kenneth....

Rasmus
Hejsa Kenneth
Du har fuldstændig ret i din fremstilling – sådan foregår det i Sverige! - forudsat man er EU borger og bosat i Sverige.

Men om du har fulgt lidt med i de Svenske mediere, er der muligvis ny lovgivning på vej i Sverige.(?) ”Migationsverket” og Regeringen i Sverige, har fremsat ønske om at ændre denne praksis i forhold til EU lovgivningen. Denne ændring af gense EU lovgivning, er ikke noget som kan æntres fra dag til dag, det er en meget langstrakt proces, som tager meget lang tid.

Så skulle potentielle giftelystne dansker ønske at gifte sig med deres Thailandske erobring - er Sverige stadig et brugbart alternativ, jf. den stramme Danske lovgivning.

Rasmus

Spring til debat: