Se indlæg
 Udskriv debat
To søstre.
Rasmus
Et Thai/Svensk vennepar her fra Malmø, holdte i år jul og nytår hos nogle bekendte i Tyskland. Her var de sammen med andre Thai/Tysker til fælles nytårs fest. De kom hjem med nogle gode oplevelser og billigt tysk øl – men de kom også hjem med en forunderlig historie!

Hele historien tager sin begyndelse tilbage i 70érne hvor to Thai pigetvillinger kom til verden. De voksede op under fattige og kummerlige forhold, langt ude på landet i det nordøstlige Thailand. Søstrene lignede hinanden i og med de var enægget tvillinger, men her hører alle ligheder også op.

Den ene var meget udadvendt, frembrusende og levede livet helst i overhalingsbanen. Den anden var den dimentrale modsætning. Hun var tilbageholdene, genert og meget flittig i skolen i modsætning til sin søster. Da pigerne var ca. 15-16 år døde deres far af alkoholisme. Den ene søster var allerede poppet ud af skolen, medens den anden fortsatte på gymnasium, og fik vel nok det vi kalder studentereksamen.

Medens den ene søster slog sine folder i Bangkok, Phuket og senere Pattaya, forblev den anden søster hjemme hos deres nu alt mere skrantende moder. Moderen var slidt op af mange år hårdt arbejde på rismarkerne for at forsørge sine piger - og faderen store alkoholforbrug. I begyndelsen af 90érne døde pigernes mor efter længere tids sygdom.

Umiddelbart efter moderne død, viste det sig at søsteren, som nu opholdte sig i Pattaya var gravid - her nedkom hun med en datter i 1992. Men meget hurtigt viste det sig at hun ikke formåede at tage sig af sin datter. Her måtte tvillingesøsteren hjemme i landsbyen, atter en gang tage sig af forsørger forpligtelserne. Nu ikke af moderen mere - hun var jo død - men nu af sin tvillingsøsters lille datter.

Men som årene gik, indtraf atter en familietragedie for de to søstre. Det viste sig at tvillingsøsteren, moderen til den lille pige, i mellemtiden havde pådraget sig AIDS og var nu meget svækket. Dengang i 90érne var en diagnose AIDS i Thailand, stort set det samme som en dødsdom! Tvillingsøsteren viste sig efterfølgende at være særdeles kreativ i at sikrer sig den lille pigens fremtid.

Da det blev konstateret at søsteren - moderen til pige - havde AIDS og muligt ikke havde langt igen, byttede søstrene simpelthen identitet i forhold til myndighederne i Thailand. De fornyet deres Thai ID kort uden problemer, da de havde samme familie persondata if. de officielle papirer. På den måde var mosteren til pigen, nu dennes mor - og moderen var nu dennes moster.

Et til to år senere dødede tvillingesøsteren omsider som følge af AIDS. Søsteren, som nu havde forældremyndigheden over pigen - hun var jo nu moderen - fik efterfølgende arbejde i Bangkok i et tysk firma. Her mødte hun sin nuværende mand. Hun bor nu sammen med sin mand og datter - eller retter sin søsters datter - i nord Tyskland.

Så i dag bor der altså én - på papiret - afdød Thaikvinde på ca. 39-40 år, sammen med sin afdøde søsters datter på 18-19 år et sted i Tyskland. Thaikvindens mand har kendskab til søstrenes lille byttenummer, men det har datter ikke! Hun lever i den bedste tor at ”mosteren” dødede af AIDS da hun var ca. 8 år gl.

Rasmus
Redigeret af Rasmus d. 24/01-2010 12:04

Jay
jeg skal lige være sikker her, de byttede altså identitet for at sikre at barnet blev i familien og ikke bortadopteret/børnehjem, da det ville være umuligt få søsteren at få myndigheden over den anden søsters barn???

sød, men dog tragisk historie...blot én af Pattaya's mange mørke sider..

jeg ville nu overveje om ikke barnet har krav på at få sandheden af vide en dag..kan godt være hun er bedre tjent uden osv, men jeg er principelt modstander af hemmeligholdelse af sådanne ting...

phitsanulok
Tak for en god fortælling. Jeg syntes det er klogt gjordt af pigerne. godt gået!
Design dit eget tøj??[url]shirtfreak.dk[/url]
Hus i Thailand??[url]husithailand.dk/[/url]
Thai catering??[url]dinthaikok.dk[/url]

www.shirtfreak.dk
FCKdk
Rasmus--->Dejlig fortælling, der siger en hel masse om Thai'ers kærlighed
til og omsorg for famillien....

Jeg håber blot at datteren en dag bliver delagtiggjort i mors
og mosters lille "svindelnummer"Wink

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

TG950
spørgsmålet er bare om hemmeligheden stadig forbliver en hemmelighed, ( ikke fordi den er blevet omtalt her på DTW ) det vil syntes jeg være en kedelig opdagelse for thai pigen at komme til kendskab ad omveje / rygter at hendes mor ikke er hendes mor alligevel, så derfor delagtig gør pigen i hvem der er hendes mor / moster.

men ellers en sød fortælling.

Thai72
Rørende historie og godt at de kunne hjælpe hinanden på den måde.
Det har været en hård tid for dem begge.

Om dattteren skal have sandheden at vide ?
Der tror jeg "moderen" skal afgøre, da det er hende der kender datteren bedst.
Nogle gange kan lykkelig uvidenhed også være at foretrække, men det er svært spørgsmål.

Spring til debat: