Se indlæg|
Danskundervisning
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 12/02-2010 16:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Hej Jeg har været til samtale med kommunen vedr Dansk undervisning.min kone er blevet tilmeldt Niveau 2. (Dansk 2). Det er efterfølgende gået op for mig at hun aldrig kan blive dansk statsborger fordi det kræver Dansk Niveau 3. Hvad gør man ? Hvad er fordelen ved et Dansk statsborgerskab ud over Dansk Pas + at man kan stemme til Dansk Folketingsvalg ? Grunden til at jeg spørger er at hvis der er væsenlige fordele så vil jeg forsøge og få sat hende op i Niveau. Håber der en der kan hjælpe herinde. |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 12/02-2010 16:32
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Hej Det er sådan hun skal bestå niveau 2 før hun kan gå op i niveau 3. Hver niveau er i 10 moduler som hun i hver sære skal bestå. Ved dansk statsborgerskab har hun jo de samme rettigheder som dig i DK. hun kan så også tag ud af landet mere end 12 måneder uden at miste P. ophold. |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 12/02-2010 17:09
|
Troede faktisk kun hun skulle til prøve i Niveau 2. nu hvor det er det niveau de har placeret hende på. Men fint nok at man kan opgradere. tak for svar. |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/02-2010 17:54
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
statsborgerskab giver også ret til folkepension. en god ting hvis hun regner med at bliver 65 ![]() |
|
|
|
| Dennis Damgaard |
Lagt på d. 12/02-2010 18:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 136 |
Min kone startet på program 3 fordi inden hun startet var hun til møde på sprogcenteret og der finder de det program der passer best til hende. På Ballerup Sprogcenter underviser vi 450 kursister fra mere end 70 forskellige nationer. Nogle kursister kommer med en lang uddannelse fra hjemlandet, andre har gået få år i skole. Det betyder, at kursisterne har forskellige behov for undervisning i dansk. Derfor tilbyder vi tre forskellige danskuddannelser: Danskuddannelse 1 er for kursister, der ikke har gået i skole i hjemlandet og for kursister, der ikke har lært at læse og skrive det latinske alfabet Danskuddannelse 2 er for kursister, der har en kortere skolebaggrund fra hjemlandet. Danskuddannelse 3 er for kursister, der har mindst 11-12 års skolegang fra hjemlandet og kendskab til et eller flere europæiske sprog. http://ballerupsp...
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 12/02-2010 20:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Ezal skrev: statsborgerskab giver også ret til folkepension. en god ting hvis hun regner med at bliver 65 ![]() NÅH! Vil du så hermed påstå at alle udlændning ikke har ret til folkepension når de fylder 65 , hvis de ikke er dansk statsborger og har betalte ATP bidrag i alle de år de har levet i DK? ![]() https://www.borge...2Bookmark1 ![]() Generelle betingelser for pension: "Du har som regel ret til at få fuld folkepension eller førtidspension, hvis du er dansk statsborger og bor i Danmark. Hvis du ikke har boet i Danmark altid, kan din pension blive mindre. Det har betydning, om du er flygtning eller har boet i et EU-land." MEN: -Hvis du ikke er dansk statsborger: Du skal normalt være dansk statsborger for at få pension. Det gælder dog ikke, hvis: - du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år: Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år. (*) - du er flygtning: Du skal være flygtning og have fået opholdstilladelse efter § 7 eller 8 i udlændingeloven. Det betyder, at du ikke er undtaget fra kravet om statsborgerskab, hvis du fx er blevet familiesammenført. - du er fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz: Hvis du arbejder eller studerer og er fra et EU- eller EØS-land, skal du ikke være dansk statsborger for at få ret til dansk pension. Det gælder også, hvis du er familiemedlem til en studerende eller arbejdende fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz. - Danmark har indgået aftale om pension med dit hjemland: Hvis du er statsborger fra et land, der har indgået en aftale med Danmark om pension, kan det være aftalt, at kravet om dansk statsborgerskab ikke gælder. (*) - Brøkpension for folkepensionister. - Brøkpension for førtidspensionister . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 12/02-2010 21:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
styx32 skrev: Hej (slettet) Det er efterfølgende gået op for mig at hun aldrig kan blive dansk statsborger fordi det kræver Dansk Niveau 3. Hvad gør man ? Hvad er fordelen ved et Dansk statsborgerskab ud over Dansk Pas + at man kan stemme til Dansk Folketingsvalg ? (slettet) En af fordelene er blandt andet at hun kan stemme på Dansk folkeparti og dermed sikre at ingen udlænding, uberettiget får del i goderne!!!! De sikrer også at pensionister får hvad De skal have, hverken mere eller mindre!!!!
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/02-2010 21:32
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Lung yao jeg påstår intet, det var bare hvad vi fik af vide da vi var inde på udlændingeservice og hente hendes opholdstilladelse.. Kvinden i skranken sagde direkte at vi skulle søge varigt ophold når vi kunne så hun kunne få pension når det var (om mange år) godt du kan fortælle at det ikke forholder sig sådan, for de ved åbenbart ikke nok i udlændinge service. men ligefrem at begynde at skrive med store bogstaver er lige at stramme den.... |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 12/02-2010 22:35
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Hej Ezal Nu er der forskel på varigt ophold og Danskstatsborgerskab! Når hun får varigt ophold/permanent opholdstilladelse, har hun de samme rettigheder som danskere, pånær pas og stemmeret! God weekend! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 13/02-2010 07:59
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
jesperfrb skrev: ...Når hun får varigt ophold/permanent opholdstilladelse, har hun de samme rettigheder som danskere, pånær pas og stemmeret! God weekend! Hun har også stemmeret til f.eks. kommune og EU. Men hun har ikke stemmeret til folketingsvalg. |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 13/02-2010 09:03
|
Kan hun når hun er færdig med Niveau 2 så opgradere til Niveau 3 ? Er der nogen forskel på et Dansk Pas og et Thailandsk pas hvilke lande de åbner op for ? Har evt et link til en hjemmeside hvor man kan se hvilke lande de giver adgang til ? |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 13/02-2010 12:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Styx, Selvfølgelig skal din kone have niveau 3 også bagefter. Ikke af hensyn til statsborgerskabet, men for at få et nemmere og bedre liv i Danmark i dagligdagen. Socialt og mht jobmuligheder osv. Statsborgerskabet ligger jo lidt ude i fremtiden, (skal have opholdt sig mindst 9 år uafbrudt i Danmark først). Men hvad betyder det for konen hvis hun skal opgive sit Thailandske statsborgerskab, som Danmark kræver (hvis der er mulighed at hun får ophævet sit thailandske). Hvad med hendes ret til jord. Eje og købe? Retten til at drive forretning? Indrejse problemer i Thailand mht visum? Problemer med ophold i længere tid, hvis hun senere i livet ønsker at vende tilbage. Problemer for dig at bo der på gifte visum evt, da hun ikke er thai længere? (hvis det skulle blive aktuelt senere i livet....) Måske er thai ID kort nok til at købe jord m.m. Kan det fornyes efter de 5 år uden at være thailandsk statsborger? Det kan det måske nok, hvis de ikke har oplysningerne i deres computere. I DK er der lidt flere forskelle end skrevet her. Du kan ikke blive udvist efter grov kriminalitet, hvis du har dansk statsborgerskab. Det som nogle indvandrere er ude for. Der er andre regler for køb af bolig, både huse, lejligheder og sommerhuse. Udlændinge kan ikke købe en bolig der ikke er helårsbolg og skal godkendes til at købe alm boliger, så vidt jeg husker. |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 13/02-2010 12:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
I fremtiden er der strammet så meget op, at man skal kunne holde vejret i 20 minutter for at opnå Dansk Statsborgerskab…
Redigeret af Thai72 d. 14/02-2010 00:48 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, hvis de ikke er dansk statsborger
og har betalte ATP bidrag i alle de år de har levet i DK?