Se indlæg
 Udskriv debat
En række dumme spørgsmål ?
Jin Jok
Først undskyld, men jeg kunne ikke lige finde et passende forum at stille disse spørgsmål i. Jeg har nu tilbragt en del tid i primært den vestlige ende af BKK, og søger forklaring på lidt forskelligt.

1: Overfor min kones gamle lejlighed i et lille ensrette soi, var en billardbule. Her listede jeg sommetider over når hun havde aftenvagt, og fik en kold pils, og så de unge fyre spille. Jeg så flere klaske "talkum" i hele femøren, og gå rundt og ligne spøgelser bagefter. Uden nogen form for fordømmelse, var disse ret "feminine" af udseende.
Hvorfor gør de det ??

2: Jeg invitere lidt familie med ud at spise. God lokal restaurant, gamle oplagte flodbåde bruges som platform. Utroligt hyggeligt, men der kommer altid nogen "arbejdskolleger" eller andre jeg ikke har set før med. Er det en form for " se hvor godt vores familie har gjort det" eller hvad foregår der ?
Altså for mig er det ubetydeligt, om jeg skal vises frem, men prøver at forstå mentaliteten :-)

3: Hvad sker der ved en buddhistisk "begravelse" Altså liget bliver brændt, men er der en efterfølgende begravelse, eller er man bare væk ?

Der kommer sikkert flere dumme spørgsmål, men starter med disse.

JJ

Ateist, men med sympati for en ret stor del af de buddhistiske leveregler Angel

Robert Kronberg
Jin Jok skrev:
Først undskyld, men jeg kunne ikke lige finde et passende forum at stille disse spørgsmål i. Jeg har nu tilbragt en del tid i primært den vestlige ende af BKK, og søger forklaring på lidt forskelligt.

1: Overfor min kones gamle lejlighed i et lille ensrette soi, var en billardbule. Her listede jeg sommetider over når hun havde aftenvagt, og fik en kold pils, og så de unge fyre spille. Jeg så flere klaske "talkum" i hele femøren, og gå rundt og ligne spøgelser bagefter. Uden nogen form for fordømmelse, var disse ret "feminine" af udseende.
Hvorfor gør de det ??

2: Jeg invitere lidt familie med ud at spise. God lokal restaurant, gamle oplagte flodbåde bruges som platform. Utroligt hyggeligt, men der kommer altid nogen "arbejdskolleger" eller andre jeg ikke har set før med. Er det en form for " se hvor godt vores familie har gjort det" eller hvad foregår der ?
Altså for mig er det ubetydeligt, om jeg skal vises frem, men prøver at forstå mentaliteten :-)

3: Hvad sker der ved en buddhistisk "begravelse" Altså liget bliver brændt, men er der en efterfølgende begravelse, eller er man bare væk ?

Der kommer sikkert flere dumme spørgsmål, men starter med disse.

JJ

Ateist, men med sympati for en ret stor del af de buddhistiske leveregler Angel

Hej Jin Jok,

3) Ja, asken bliver lagt over i en urne, som bliver placeret et eller andet sted ved templet - kun den nærmeste familie deltager i dette, og det er ret uhøjtideligt. Jeg kan kun prøvet denne del en gang, og i dette tilfælde skete der det, at:

Først blev der smidt nogle sølvstykker eller lignende over afødde, og så blev der hældt benzin over hende, hvorpå kisten blev kørt ind i krematoriet.

Senere på dagen skulle vi rodde rundt i asken, hvor de få familienmedlemmer, som deltog i dette, samlede sølvstykkerne op, måske knogler og lignende. Jeg blev også opfordret til det, men afstod, da jeg var noget overrasket.

Asken blev derpå lagt over i en urne, og næste morgen gik vi tilbage til templet med urnen, hvor der var en lille ceremoni, hvorpå urnen blev placeret i et rum i muren omkring templet.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
hfb
2) I thailand er arbejdskollegaer en del af familien.....

Jay
1) Talkum, det er fordi de sveder når de spiller, der kan godt blive varmt i sådant et rum, talkum i ansigtet gør, ligesom på hænderne at de ikke er så fugtige i fjæset. Talkum holder huden tør, virker kølende og forhindrer sveden i at samle sig.

Mange bruger det også når de arbejder i marken el. andre steder, derude har det også den funktion at det virker lidt som solcreme, dvs de bliver ikke så mørke i huden, hvilket er uheldigt i Thailand.
Redigeret af Jay d. 06/03-2010 09:33

Jin Jok
Jamen i er nogen perler....altså på den gode måde Wink

Tusind tak for hjælpe mig i min afgrundsdybe uvidenhed.

JJ

Jay
jeg glemte at nævne at talkum også får folk til at fremstå lysere i huden, el. med dine egne ord ligne "spøgelser" hehe, og i Thailand er den lysere hud skønhedsidealet, så derfor bruger mange piger det også som en del af make-up maskinen når de skal være lækre....

joensen
Det der talkum pulver, er mere eller mindre helligt her i Thailand.
Jeg købte en motorcykel i går og synes altså at den er ret flot, men hvad sker der når jer kommer hjem med den, ja så bliver den over stænket med vand med talkum pulver, nu er kværnen sort så den så ikke så pæn ud efter "dåben", men det er åbenbart noget de gør, også med nye biler.

Der er også nogen der siger at når man klasker talkum pulver under armene så er man sku ved at blive lidt for meget Thaier

Robert Kronberg
joensen skrev:
Det der talkum pulver, er mere eller mindre helligt her i Thailand.
Jeg købte en motorcykel i går og synes altså at den er ret flot, men hvad sker der når jer kommer hjem med den, ja så bliver den over stænket med vand med talkum pulver, nu er kværnen sort så den så ikke så pæn ud efter "dåben", men det er åbenbart noget de gør, også med nye biler.

Der er også nogen der siger at når man klasker talkum pulver under armene så er man sku ved at blive lidt for meget Thaier

Hej,

Der er vel tale om tre forskellige ting:

SOLEN: Mest før børn at beskytte dem mod solen, hvilket også benyttes især i Burma af voksne kvinder.

SVED: Mod sved, dvs. under armene, på kroppen og måske i hovedet.

ANIMISME: Og så er der de animistiske prikker, som munke og troldmænd sætter på biler, huse, ægtepar osv, hvilket har en sammenhæng med det hvide pulver, som kan svie, man kaster og smasker i hovedet på folk under fx songkran, og som åbenbart også kan hældes ud over en motorcykel. Khao San Road har dog forbudt pulveret under songkran.

Hilsen, Robert

"

Himmelhunden
Hej Jin Jok,

Absolut ikke dumme spørgsmål.

Jeg har også været ude for det, at invitere familien - og så kommer der et sammenrend af alle mulige andre. Min yngste svoger er ret god til at invitere andre - hvilken han høstede en skideballe for af min svigermor. Så jeg tror nu ikke det er helt god tone - men igen - farangen har jo masser af penge - så det gør nok ikke noget.

Talkum er der vist svaret fyldestgørende på - men hvor går thailænderne og stikker en stift op i næsen hele tiden - jeg ser det tit i Bangkok - renser det luften - eller hvad?

Jeg tror at kremeringen kan foregå på mange forskellige måder. For et stykke tid siden døde min nabo og hans kone med få måneders mellemrum. Sønnen bar de jordiske rester hjem i et klæde og indlagde klædet i et lille monument på grunden.

Hej

Himmelhunden

Saendaeng
Den stift de stikker op i næsen er sådan en frisker. Det bliver ganske simpel en vane for dem.
Mange thaier siger de kan ikke få vejret ordentlig(Hai Jai)

Det er nu et thailandsk fænomen.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
Robert Kronberg
Man kan også få den stift i Danmark i Matas, som kan bruges, når man er forkølet, men mange thaiere, nok ikke de højere lag, har blot fået den dårlige vane at bruge den dagligt, da den ligesom frisker op...

Hilsen, Robert

"

bagerbager
når vi nu er ved spørgsmål kommer der et fra mig.....på mange foto ser man at der laves et v tegn med tommel og lille finge samlet....... hvad betyder det ???

rinpoche
Jay skrev:
1) Talkum, det er fordi de sveder når de spiller, der kan godt blive varmt i sådant et rum, talkum i ansigtet gør, ligesom på hænderne at de ikke er så fugtige i fjæset. Talkum holder huden tør, virker kølende og forhindrer sveden i at samle sig.

Mange bruger det også når de arbejder i marken el. andre steder, derude har det også den funktion at det virker lidt som solcreme, dvs de bliver ikke så mørke i huden, hvilket er uheldigt i Thailand.

Det bliver med en fællesnævner kaldt Baeng Hårm, แป้งหอม

"Det pulver der lugter godt".

Hvor der i et dansk supermarked forefindes en enkelt af disse artikler som regel Johnson Baby Powder, er der i thailandske supermarkeder rigtig mange varianter. Siger noget om populariteten.
De thailændere jeg kender bruger ikke deodorant men i stedet Baeng Hårm.
Det er faktisk meget behageligt.

Robert Kronberg
bagerbager skrev:
når vi nu er ved spørgsmål kommer der et fra mig.....på mange foto ser man at der laves et v tegn med tommel og lille finge samlet....... hvad betyder det ???

For at være helt ærligt, så tror jeg, at thailænderne overhovedet ikke selv ved, hvad det betyder, men de gør det, fordi de har set andre thaiere gøre det, især teenagerpiger, og thaiere kan godt lidt lidt fjollet action på deres billeder.

V-tegn betyder jo victory, men især amerikanere synes, at det er sjovt at lave V-tegn over andres hoved, når der tages billede - jeg tror, at der menes kaninører eller sådan noget lignende, og det synes amerikanerne er evigt morsomt. Jeg har aldrig fattet det morsomme...

Det er mit bud, men måske andre har et bedre bud? (Også på, hvad amerikanerne mener med V-tegn over andres hoveder?

Hilsen, Robert

"

Fido
V-tegnet ser man overalt i Asien, men der er aldrig rigtig nogen som har kunnet give en fornuftig forklaring på hvorfor de gør det. Muligvis er det noget der har bredt sig fra Japan:

Japan and the V sign

During the 1972 Winter Olympics in Sapporo, figure skater Janet Lynn stumbled into Japanese pop culture when she fell during a free-skate period—but continued to smile even as she sat on the ice. Though she placed only 3rd in the actual competition, her cheerful diligence and indefatigability resonated with many Japanese viewers, making her an overnight celebrity in Japan.

Afterwards, Lynn (a peace activist) was repeatedly seen flashing the V sign in the Japanese media. Though the V sign was known of in Japan prior to Lynn's use of it there (from the post-WWII Allied occupation of Japan), she is credited by some Japanese for having popularized its use in amateur photographs.

Through the 1970s and 1980s in Japan, the V sign was often accompanied by a vocalization: "piisu!" This gairaigo exclamation, which stood for "peace", has since fallen into disuse, though the V sign itself remains steadfastly popular. It is especially popular in photography, especially of the amateur sort, as it is a favorite pose of both teens and adults.

The V sign is also commonly used in anime and Japanese live-action shows. When characters show this sign, it is often accompanied by an exclamation of "Vui!" (pronounced /vɯi/ or /bɯi/), an approximation of the English pronunciation "vee" which differentiates it from "bii", the Japanese name of the letter B (as many Japanese speakers hear the voiced labiodental fricative as being the same as the voiced bilabial plosive, see Engrish). A more common phrase is "kachi" which means victory (V for Victory) or luck. Several anime characters incorporate the V sign into their poses, including Ash Ketchum of Pokémon fame, both Sailor Moon and Sailor V, as well as video game characters such as Mario.

Perhaps due to the overwhelming Japanese cultural influences in the region, the V sign in photographs has become popular with young people throughout East Asia and Southeast Asia. The sign is ubiquitous in Taiwan and is closely associated with the English word, "happy". Print and television advertisements read "happy" with hands waving while displaying the V sign, and the average Taiwanese person will invariably give that word as the meaning of the sign.
One man's ceiling is another man's floor

Robert Kronberg
Hej Fido,

Jeg synes, at dit bud med "happy" (og "luck"Wink samt med amine, der er ganske fastgroet også i Thailand, lyder ganske kvalificeret.

Amine-fashion er i øvrigt en hel anden historie, som er ganske fremmed for vesten.

Hilsen, Robert

"

rinpoche
Du mener vist Anime.

Ikke helt ukendt, min søn har fulgt et kursus heri de sidste 2 år.
Kurset i år var helt overtegnet.
Det er faktisk temmelig populært blandt nogle segmenter af ungdommen Smile

Payanak

Familien kan f.eks vælge at opbevare asken fra afdøde i en stupa.

i279.photobucket.com/albums/kk121/ajarn-photo/Phu%20Wiang/IMG_0773.jpg

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Du mener vist Anime.

Ikke helt ukendt, min søn har fulgt et kursus heri de sidste 2 år.
Kurset i år var helt overtegnet.
Det er faktisk temmelig populært blandt nogle segmenter af ungdommen Smile

Ups - 03 til mig...

"

sabai sabai
Ang. V tegnet , Syntes nu denne her forklaring lyder meget fornuftig.

When Burmese forces invaded Siam (Thailand) in 1767 the Burmese army captured the Siam capital of Ayutthaya and in the same year General Taksin who later became King rallied the countries forces together and defeated the invaders at the Battle of Pho Sam Ton Camp. Now we get to the two finger salute.
When the Burmese forces captured the Siamese soldiers they cut off their index and middle fingers to stop them from being able to draw their bows, disabling any archers or future ones. During the battles between the two warring countries the Siamese soldiers would often raise their index and middle fingers to the Burmese in a gesture to say that they still had the capability to draw their bows and therefore the ability to kill them. I think that these days the Thai two finger salute is used as a photoghraphic posing tease as if to say ‘ I dare you, snap me like this.’

Link

http://www.thaisa...er-salute/

[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Spring til debat: