Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Nem ret til at imponere gæsterne
wernerfire
Hej,

Vi er en lille gruppe venner, der en gang hver anden uge mødes over noget dejligt mad.
Temaet skal hver gang være forskelligt - dvs. en madret fra et andet land.
I denne weekend er det min tur til at imponere vennerne - og jeg kunne super godt tænke mig at gøre det med Thaimad.
Problemet er altså bare det, at jeg absolut står på bar bund - har aldrig prøvet det før.

Kan en barmhjertelig sjæl hjælpe mig med opskriften på en nem ret - noget man ikke risikerer at brække halsen på - men som alligevel kan imponere galleriet?

Ninna

Suk

http://www.dansk-...rifter.php

Redigeret af Suk d. 10/03-2010 13:08
Med venlig hilsen Suk.

Min Thailandske blomst er et kunstvaerk...2 blommer i samme aeg, ja saadan har vi det, tak for det lille Ning !

http://www.youtub...GEccjt0Wwo

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Ninglogogiflt.gif

http://dev.cs-web.in.th/suk/index.php
pdrhan
http://www.skysit...cthaifood/
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

Himmelhunden
Hvorfor går du ikke bare ind på google og finder nogle retter - eller her - for den sags skyld.

En god tom-yam suppe på fisk (rejer) eller kylling fx ?? - laves det på kokosmælk er det "tom khai" -

En wook gryde er et "must". Det der tager tid er at findele råvarerne. I gryden få min. med høj varme - og vips. klar til servering. Sæt gerne wooken på bordet - på et varmeunderlag. Ris hører med til de fleste retter - og hvidvin er ikke nogen dårlig ide.

Den eneste ulempe ved thaimad er at det kræver en masse fremmedartede ingredienser - og er thaimaden et enkeltstående tilfælde kan det godt blive halv dyrt i lille Danmark.

Selv om ris står mig ud af begge ører - og også thaimad for den sags skyld - tager jeg altid råvarerne med herudefra når jeg er i Danmark - og inviterer så venner og bekendte til thai mad, når jeg kommer hjem. Engang var vi 10 pers. - stor succes - borset fra mig - der stod i køkkenet det meste af tiden. Jeg havde også lavet seks forskellige retter - og det kan man meget let gå død på.

Tag en enkelte forret - (tom yam suppe) og en hovedret. Det kan næsten ikke gå galt. Pas på ikke at lave maden for stærk - hak nogle chili og læg det i fiskesauce som tilbehør - så kan gæsterne selv bestemme hvor stærk de vil have det.

Bor du i København er det et godt thai- supermarked i Istedgade - nede ved Enghave plads.

Jeg er absolut ikke nogen ørn ud i det kulinariske - men kan jeg finde ud af det - kan du også.

Min thailandske kone kan bikse sådan en menu sammen på 5 min - uden koge bog. Her står jeg af.

Held og lykke.

Himmelhunden

keniko
Du kan jo prøve at tjekke opskrifterne herinde!! I højre side af skærmen finder du" Thailandske opskrifter"Cool

Her er der mange at vælge fra, og der ligger flere tråde om god thai-mad...
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

wernerfire
Tak til jer alle for hurtig feedback.
Så er det jo bare at smøge ærmerne op :-)

Ninna

Jin Jok
Som himmelhunden skriver, ind i nærmeste Asian butik.

Mit yndlingshadested IKEA (uhhh) har wok'en til ingen penge, holder heller ikke så længe, men til den pris køber jeg bare 3 ad gangen Bvdrrr

Masser af varme, masser af grøntsager, KORT stegetid, der skal stadig være bid i det grønne.

Alle Thai/Asian shops, har div. "pastaer" med færdigblandede smagsingredienser, som kan hjælpe dig på vej. Dette er selvfølgelig snyd, men en ikke erfaren dansker kan ikke smage forskel Grin

Og gør dig selv en tjeneste....køb dine ris samme sted, ægte Thai ris...der er altså forskel.

Himmelhunden...damn jeg bliver lækkersulten, hvornår skal vi kommer ?

JJ

FCKdk
keniko skrev:
Du kan jo prøve at tjekke opskrifterne herinde!! I højre side af skærmen finder du" Thailandske opskrifter"Cool

De er så bare i venstre side....Wink
Redigeret af FCKdk d. 10/03-2010 19:10

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

keniko
FCKdk skrev:
keniko skrev:

De er så bare i venstre side....Wink

Smiler....ja men havde lige vendt skærmen på hovedetRead the rules
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

Spring til debat: