Starten for Thai Airways

I 1959 oprettede den thailandske regering Thai Airways Company (TAC) “เดินอากาศไทย” som det thailandske vores nationale luftfartsselskab.

Oprettelsen af TAC skete ved en fusion mellem Siamese Airways og Pacific Overseas Airline (Siam), der betjente lufthavne i Thailand og nogle vigtige byer i nabolandene, såsom Vientiane og Penang.

Flyselskabet fløj under sloganet “bare en lur, du vil være der” (“just a nap, you’ll be there”).

I 1960 bemyndigede den thailandske regering TAC til at oprette et internationalt datterselskab under navnet Thai Airways International (TG) “การบินไทย”. Det nyoprettet selskab blev i fællesskab ejet af den thailandske regering (gennem TAC) og Scandinavian Airlines System (SAS).

SAS leverede ekspertise til datterselskabet indenfor områder som drift, marketing og træning. Flyselskabet foretog sin første flyrejse til Hong Kong og udvidede sit netværk til Australien (1971), Europa (1972) og USA (1980).

I begyndelsen af ​​1977 solgte SAS alle sine aktier i TG til det thailandske Finansministerium og dermed ophørte et 17-årigt joint venture-partnerskab. De to selskaber samarbejder stadig da de begge er medlemmer af Star Alliance.

I 1980’erne havde General Prem Tinsulanonda’s regering en vision om et enkelt, samlet nationalt luftfartsselskab og besluttede at fusionere TAC med TG. TAC overførte derefter sit regionale flyselskab til Thai Airways International.

Smooth as silk

Thai Airways International, Thailand’s eneste nationale luftfartsselskab, bliver til ansigtet udadtil for Thailand.

På alle flyvninger fløj Thai Airways med den thailandske kultur, køkken og identitet. En syrenfarvet orkide blev udleveret til alle passagerer uanset hvilken serviceklasse de fløj på. De væggene indvendigt i flyet var udsmykket med silhuetten af ​​Bangkoks skyline. Besætningens uniform blev kun brugt i luften, aldrig på jorden.

I 1991, øsnkede Anand Panyarachun-regeringen, at lade TG vokse som en uafhængig statsvirksomhed, TG’s aktier kom dermed på børsen i Thailand (SET). og TG’s aktiekapital steg på det tidspunkt seks gange i processen, hvilket gjorde det til SETs største notering.

Året 1997 var en milepæl for Thai Airways, da Thai Airways var det eneste asiatiske luftfartsselskab blandt de fem grundlæggende medlemmer af Star Alliance, den første globale flyselskabsalliance, og dermed dens fempunktsstjernelogo. Den tidligere medejer SAS var også blandt de fem stiftende medlemmer af alliancen. I dag er alliancen vokset til 28 medlemmer.

Thai Airways personale, har påtaget sig en pligt til at være nationens ansigt udadtil overfor verden. De ansatte er statsansatte, nyder adskillige fordele, der overstiger alle andre statsarbejdere i landet.

Fordelene inkluderer beskyttelse af jobbet gennem den statslige lov om arbejdsmarkedsrelationer. Samtidig subsidierer virksomheden indkomstskatten for de ansatte. De ansatte har også høje lønninger og gratis fly for dem og deres familiemedlemmer.

Det var ikke underligt, at Thai Airways medarbejdere var stolte af deres virksomhed og deres status.

Thaksin Shinawatra blev valgt som premierminister i Thailand

Mindre end en måned efter at Thaksin Shinawatra, den daværende premierminister i Thailand, var blevet valgt til embedet i i 2001 udbrændte flyet HS-TDC i Don Mueang-lufthavnen i Bangkok. Passagerlisten på afgangen indeholdte flere regerings-VIP’er, herunder premierminister Thaksin Shinawatra og hans søn, Panthongtae. Ingen passagerer var dog endnu kommet ombord på flyet og kun nogle få ansatte var om bord på flyet på tidspunktet for eksplosionen.

Til trods for formodninger om at dette var et mislykket mordforsøg, så konkluderede regeringen sammen med US National Transportation Safety Board (NTSB), at eksplosionen var et resultat af defekt udstyr.

Senere samme år indgik Thaksin-regeringen bilaterale aftaler med mange lande om “åben himmel-politik”, som effektivt gjorde Thailand til et af verdens mest liberale luftrum. Denne politik gjorde det muligt for luftfartsselskaber fra de underskrivende lande at få næsten ubegrænset adgang til landets vigtigste gateway-lufthavne.

Politikken muliggjorde konkurrence, som gavnede forbrugerne, men ikke Thai Airways. Flyselskabet måtte kontinuerligt reducere sine indenrigsruter eller overgive ruter til sit søsterselskab Thai Smile.

Thai Airways arbejderforening (TG Union) beskyldte Thaksin for flyselskabets undergang. Monopoler er ikke meget for konkurrence.

Himlen åbnede sig for Thaksin

Den åbne himmel-politik gjorde det også muligt for fødslen af ​​lavprisselskaber med hybrid nationalitet som Thai AirAsia, der blev grundlagt med Shin Corp, der havde 51% af aktien. Shin Corp var naturligvis ejet af Thaksins familiemedlemmer og allierede.

USA og Thailand underskrev open sky-aftalen i 2005, samme år som Thai Airways lancerede en af ​​verdens længste non-stop-fly mellem Bangkok og New York. For at fortsætte ekspansion i det kontinentale USA købte Thai Airways desuden ni Airbus A340-fly.

Men dette blev vist sig at være en forkert beslutning for Thai Airways såvel som for andre flyselskaber, der forfulgte ultralange ruter.

Disse flyvninger var ofte for dyre at betjene på baggrund af brændstofprisen på daværende tidspunkt. Selv hvis man fyldte hele flyet, ville flyselskaberne stadig miste penge. Singapore Airlines, der lancerede en lignende rute direkte til New York, endte med at annullere tjenesten. Thai Airways stoppede med at flyve direkte til New York i 2008.

De ni A340-fly blev siden parkeret i U-Tapao lufthavnen. Indtil Thai Airways fandt en køber til dem i 2019.

På trods af de hårdere tider blev Thai Airways i 2007 tildelt titlen Verdens næstbedste flyselskab af Skytrax, en af ​​branchens mest respekterede flyselskabskonsulentfirmaer. Thai Airways økonomiske resultat var også fremragende, og det lykkedes at være rentabelt i årene 2002-2010.

Indblanding i den thailandske politik

I august 2008 opfordrede TG Union ledet af Jamsri Sukchotirat flyselskabets personale til at tage orlov for at støtte den anti-regeringsbevægelse af People’s Alliance for Democracy (PAD), også kendt som ”gule skjorter”.

PAD protesterede imod Thaksin-nominerede People’s Power Party-regering.

Lige siden da har TG Union været relativt aktiv i at knytte Thai Airways til sin politiske dagsorden. Kritikere har påstået, at TG Union var indblandet i besættelsen af ​​Bangkoks to store lufthavne i 2008 af de gule skjorter.

Medarbejdere i Thai Airways optrådte på PAD’s scene og talte om at nægte regeringsmedlemmer at flyve med Thai Airways. Nogle gik så langt som at sige, at flyselskabet aldrig ville byde ”røde skjorter” velkommen ombord. De røde skjorter var tilhængere af United Front for Democracy against Dictatorship (UDD).

Det sidste betydningsfulde engagement, som TG Union har haft i den thailandske politik, var i 2014, da de arrangerede en stor velkomstceremoni i Thai Airways hovedkvarter for Suthep Thaugsuban og Folkets demokratiske reformudvalg (PDRC), der protesterede mod Pheu Thai som sad i regering med Thaksins søster, Yingluck Shinawatra, som premierminister.

TG Union og medarbejdere i Thai Airways mål var enkelt: de ønskede ikke en reform af Thai Airways, de ville stoppe politikernes indblanding i Thai Airways og “udrydder” Thaksin og hans folk fra landet.

Uheldige beslutninger

Thai Airways har siden 2012, undtaget i år 2016, konstant haft tab og Thai Airways er nok det eneste flyselskab, der ikke har høstet fordelene ved Thailands turismeboom og de rekordmange ankomster.

Selvom meget af tabet kunne tilskrives Thai Airways interne problemer, såsom forvaltning, nepotisme og korruption, så var konkurrencen også hård.

De store tre flyselskaber fra Mellemøsten – Emirater, Qatar og Etihad – gjorde Bangkok til deres ”fokusby”, og forbandt dermed Bangkok og Thailand med deres knudepunkter og betjener ruterne mindst to flyvninger dagligt.

Thai Airways har også mistet meget af deres indenlandske trafik og markedsandele til lavprisselskaber som Thai AirAsia.

Luftfartsledelse på det tidspunkt konkluderede, at virksomheden uundgåeligt skulle indgå i lavprissegmentet. Rationaliteten var, at Thailand ikke er en forretningsdestination, men en fritidsdestination, hvilket gør det udfordrende at opretholde rentabiliteten, hvis TG fortsat kun opererede i premiumsegmentet.

I 2012, efter adskillige forsøg på at komme ind på lavprismarkedet (hvad enten det var gennem sin betydelige andel i Nok Air, eller et mislykket joint venture med Singapore Airlines for at oprette Thai Tiger Airways), grundlagde det Thai Smile Airways.

Ledelsen ønskede, at Thai Smile skulle opnå rentabilitet inden for en kort periode. I processen var Thai Airways nødt til at opgive og overgive mange af sine indenlandske og regionale destinationer til Thai Smile, hvilket naturligvis ikke blev vel modtaget af TG Union.

Men Thai Smile blev også underskudsgivende.

Vejen mod konkurs

Thai Airways nyder stadig ros fra sine passagerer. Thai Airways vandt adskillige priser og blev i 2019 klassificeret som verdens 10. bedste flyselskab af Skytrax. Men flyselskabet var fortsat tynget økonomisk.

Sumeth Damrongchaitham, der blev udnævnt i 2018 til luftfartspræsident, trak sig pludseligt tilbage i marts 2020, idet han citerede, at ”de ved magten” fortalte ham, at hans opgave var ovre.

2020 har udover de økonomiske udfordringer også budt på en COVID-19 krise.

Rekonstruktionsplan godkendt for Thai Airways

I maj måned stod Thai Airways overfor en betalingsstandsning og den thailandske regering godkendte en rekonstruktionsplan for det kriseramte Thai Airways. Med rekonstruktionsplanen kan Thai Airways undgå en likvidation eller konkurs og selskabet kan fortsætte med at være i betalingsstandsning imens redningsplanen bliver gennemført.

Udviklingen betyder at Thai Airways kan flyve videre med både fragt og passagerer under betalingsstandsningen.

Thai Airways vil med den godkendte rekonstruktionsplan være i stand til at komme på ret kurs igen, har Thai Airways meldt ud med i en pressemeddelelse.

COVID-19 krisen

Indtil videre har Thai Airways i deres 60-års jubilæumsår gentagende gange revideret deres ruteprogram og udsat genoptagelsen af deres internationalle flyvninger, herunder på ruten mellem Bangkok og København.

Danmark har åbnet op for indrejse af thailandske turister, men Thailand har fortsat stramme restriktioner for danske rejsende.

Herfra krydses der fingre for Thai Airways kommer ovenpå økonomisk og at ruterne fra København til Bangkok og til Phuket består.

Webmaster, 10. juli 2020